Lastvognssalget boomer her i 2005
Men fortsætter den flotte fremgang i 2006? Trans-Inform har spurgt en række aktø-rerne. Og selv om aktørerne ikke alle er enige i vurderingen, som er den generelle forventning positiv.
Ingen tvivl om at året 2005 har været et godt år, hvad angår salg af nye lastvogne og til-knyttet materiel.
Men bliver det ved, kan man så spørge, for alt har som bekendt en enden, og sædvanlig-vis går salget både op og ned.
Vi har spurgt administrerende direktør Jørgen Damkjær fra Scania Danmark A/S om hans syn på det kommende år.
- Vi regner med at vi er ved at toppe med salget. Men det er svært at sige, hvordan det bliver. I år kommer det danske marked måske op på et totalsalg på 4.500 nye lastvogne og næste år vil måske give en svag tilbagegang, så vi når op på ca. 4200 - 4300 nye last-vogne. Vi har hos Scania aldrig haft så velaccepterede modeller som lige nu. Det er en god situation for Scania.
- Aldrig har kvalitetsniveauet været højere helt fra dag et end med den nuværende model-serie, siger Jørgen Damkjær til Trans-Inform.
Volvo venter ingen afmatningMarketingschef Klaus Klyver fra Volvo Lastvogne & Busser Danmark A/S siger om udvik-lingen:
- Siden midten af 90erne har det samlede tal for salg af lastvogne over 10 ton totalvægt ligget over 4000 styk om året. I 1998 nåede vi tallet 4900, og i år ser det ud til at vi når op på ca. 5200.
Med hensyn til fremtiden tror vi på et totalmarked på 4500 stykker. Måske bliver det endog højere, for der er intet som tyder på at der skulle komme nogen afmatning på området. Hvad vi selv mener om Volvos markedsandel er en anden sag, siger han og tilføjer:
- Vores tal for 2005 indtil nu viser en markedsandel på 23,3 procent, en markedsdel vi ab-solut ikke er tilfredse med. Men med et stort totalmarked vil der også være mulighed for at nå et højere tal.
Flere større vognmændHos DaimlerChrysler udtaler PR Manager Helle Færch ganske kort
- Vi tror på en fortsat positiv udvikling i markedet.
Salgsdirektør Frede Larsen fra Renault Trucks Danmark udtaler til Trans Inform:
- Vi forventer at sælge 100 lastvogne mere i 2006 end i år, hvis de nuværende markeds-forhold ikke ændrer sig. Omregnet i procenttal regner vi med at komme over 5 procent næste år, hvor vi år når op på ca. 4,3 - 4,4 pct, af det samlede marked.
Frede Larsen siger videre, at Renault nu har tre nye komplette serie, som er veltrimmede og klar til markedet.
- Desuden vil vi nok se, at der vil opstå flere mellemstore og store vognmandsvirksomhe-der, som vil være med til at forøge salget af nye lastvogne. Et af de forhold der kan brem-se salget, er hvis prisudviklingen løber løbsk. De nye modeller med bl.a. SCR-teknik vil blive lidt dyrere.
MAN rekordDet tyske lastvognsmærke MAN har i år haft et rekordår i Danmark. I en enkelt måned i efterår har MAN været oppe på salgslistens anden plads. Det er helt uhørt. Gennem man-ge år har de to første pladser på den danske salgsliste været besat af henholdsvis Scania og Volvo, der har skiftes til at være henholdsvis nr. et og to.
I efteråret måtte Volvo dog en enkelt måned se sig hensat til en tredjeplads, hvor anden-pladsen i stedet blev indtaget af MAN.
Til vores spørgsmål om, hvordan man ser på fremtiden siger marketingschef Claus Lind-holm fra MAN Last & Bus A/S:
- Vi regner med, at markedet vil give et lille fald i forhold til i år, måske et totalmarked på lige knap 5000 nye lastvogne. Ud af dette marked har vi et mål om at nå 19 procent. MAN har sidste år lavet en målsætning om at sætte større fokus på trækkermarkedet i hele Eu-ropa og inden for et par år nå 20 pct. af det samlede trækkermarked.
- Dette mål har vi faktisk nået i Danmark, da vi allerede har 19 % af det samlede trækker-marked i Danmark. Generelt forventer vi en lille fremgang med en konsolidering af vores position, siger Claus Lindholm.
-----