23948sdkhjf

Økonomien er flyvende

Hvad gør den kloge virksomhedsleder, når det går godt?

Hvad gør den kloge virksomhedsleder, når det går godt?



For godt går det jo.

Danmarks Statistik rapporterer i øjeblikket om øget optimisme i industrien. Forventningerne er - korrigeret for sæsonudsving - steget med tre procent fra 3 til 6 fra oktober til november, dansk eksport buldrer frem, og fremgangen spores ikke alene i Danmark men faktisk også generelt i Europa.

Alle taler om væksten, der skyldes øget globalisering, internationalisering, herunder udflytning af produktion til Kina og containeriseret transport af varer tilbage til Europa og andre verdensdele. Som bekendt er der lastbiltransport i begge ender af en containertransport, og derfor vil den godsmængde, der transporteres på lastbil, også stige kraftigt. Eksperter taler om en fordobling af godsmængden frem til 2020, andre - lidt mere beskedne - forudsiger omkring 70 pct. vækst. Måske ligger det rigtige tal midt i mellem, men i hvert fald til fordel for vognmandserhvervet, der bør udnytte fremgangen bedst muligt.


Det går godt i branchen

Brancheorganisationen DTL med administrerende direktør Erik Østergaard i spidsen bekræfter, at billedet passer godt med de konjunkturanalyser, som DTL selv publicerer:

- Vi udarbejder på årsbasis en konjunkturanalyse baseret på besvarelser fra i seneste analyse 550 af vore 3.900 medlemsvirksomheder. De senere år har svarene været mere og mere positive, fordi medlemsvirksomhederne har registreret en generel vækst, der har smittet af på transporterhvervet. Prognoser viser alle sammen, at der er mere gods, der skal flyttes, og nu ser vognmændene i den sammenhæng overvejende positivt på fremtiden.

- Vi mener, transporterhvervet skal bruge fremgangen til konsolidering, og vi kan konstatere, at der allerede i dag sker en voldsom konsolidering inden for erhvervet. Virksomhederne bruger væksten til at købe op og fusionere, så de bliver mere fleksible og mere konkurrencedygtige. Konsolideringsbølgen har ramt landet, og virksomhederne sikrer sig den nødvendige kapacitet til at kunne påtage sig en øget mængde transportarbejde i fremtiden. Så de undgår at blive hægtet af udviklingen. Det er den strategi vi netop nu ser mange virksomheder forfølge: konsolidering og stordriftsfordele, - og vi ser det ikke bare inden for landtransporten, - det sker også på søfartsområdet. Opkøb er nøglen til fremtidig vækst på det internationale fragtmarked.


Yderligere konsolidering

- Hvis danske transportvirksomheder skal gøre sig gældende i fremtiden, er der behov for fortsat konsolidering, understreger Erik Østergaard. - Vore undersøgelser viser, at det primært at indenrigs- og grænseoverskridende transport, der vokser, mens de blandede forretninger har det lidt sværere.

- Og vil virksomhederne sikre sig en plads i den fremtidige kamp om transportarbejdet, er det nødvendigt at opnå kritisk masse, det vil sige en størrelse, som øger konkurrencekraften, blandt andet fordi virksomheden bliver i stand til at udnytte synergieffekter til at opnå besparelser.

- Danske transportudbydere er i skarp konkurrence med både syd- og østeuropæere om godset, og vi ser desværre i dag en stigning af udenlandske biler, der krydser grænsen til Danmark og voksende ulighed mellem rammevilkårene for de forskellige europæiske medlemslandes transportaktører, hvilket skaber skævvridning på konkurrencen. I den sammenhæng er danske vognmænd i dag på en lang række områder hæmmet af strammere rammevilkår end vognmænd fra andre EU lande. Passer vi ikke på, vil der ske en udflagning af biler og virksomheder til udlandet.

Flaskehalse

Bagsiden af medaljen er så, at vækst skaber flaskehalse. Her foreslår DTL blandt andet indførelse af modulvogntog, der kan transportere mere gods som en hurtig og effektiv løsning.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063