Øksehug i telefonregningen
IP-telefoni kan barbere en betydelig andel af virksomhedernes telefonregning væk
IP-telefoni - altså telefonsamtaler over internettet - rykker ind på omstillingsbordene i danske virksomheder med forrygende hast. En klækkelig besparelse på telefonregningen, gør det nærmest umuligt, at ignorere fordelene ved den nye teknologi.
IPDanmark A/S er en af de danske leverandører af IP-telefoni, der har travlt med at opstille nye telefonsystemer hos kunderne
- Det er lidt forskelligt, hvordan kunderne ønsker overgangen fra det gamle analoge telefonsystem til IP-telefoni skal foregå. Mange - især større virksomheder vælger, at køre med to systemer parallelt i en periode, indtil man er fortrolig med det nye system. Andre vælger at integrere det nye system med det gamle, selv om det naturligvis gør opsætningen vanskeligere og derfor dyrere, fortæller Dennis Persson, IPDanmark A/S.
- De fleste erhvervsledere ved godt, at IP-telefoni er fremtiden, men der er en vis skepsis over for teknologien. Især større kunder betaler gerne den meromkostning, der følger med en integration, fordi det giver øget tryghed indtil man ved selvsyn har erfaret, at den nye teknik fungerer, siger Dennis Persson.
Telefonsamtaler over internet i den oprindelige form, hvor man taler over internettet fra computer til computer, er i princippet gratis, fordi man benytter den bredbåndsforbindelse, man i forvejen betaler et fast månedligt beløb for. Svagheden ved systemet er, at det kræver, at den man ringer til, også har en computer.
Den hindring ryddes af vejen med IP-telefoni, fordi datatrafikken går via en central - som eksempelvis IPDanmark - der tillader, at man ringer til konventionelle telefoner og telefonnumre.
Det betyder groft sagt, at kunden kun skal betale lokaltakst uanset om man ringer til naboen eller til forretningsforbindelser i Australien. Dermed er besparelsen ved IP-telefoni naturligvis også mest markant, når det gælder samtaler til udlandet.
Men det kan også mærkes, selv om telefonen mest benyttes inden for landets grænser.
- Normalt koster samtaler til lokal takst 17 øre, men vi kan tilbyde samtalerne til 8 øre i minuttet. Det er mere end en halvering. Når vi taler udlandstakster, så er der lavet specifikke beregninger, der i enkelte tilfælde viser en besparelse på hele 73 procent. Men generelt, så siger vi godt 40 procent, fortæller Dennis Persson.
Minuttaksterne til udlandet er højere, da den danske IP-udbyder, også skal betale sin samarbejdspartner i udlandet, som sørger for forbindelsen det sidste stykke ud til telefonen hos modtageren i eksempelvis Frankrig eller New Zealand.
Hos IPDanmark er man ikke i tvivl om, at det klassiske telefonabonnement med forbrugsafhængige minuttakster snart hører fortiden til.
- Det er min personlige vurdering, at minuttaksterne i løbet af fem år er afløst af et fast månedligt beløb uanset forbrug, siger Dennis Persson.
-----