Udviklingen går i den rigtige retning
Mange sidder nok tilbage med den opfattelse at uheldstallet nærmest er steget efter indførelsen af ekstra spejl
På trods af den store omtale i medierne, hvor man faktisk har fået den fornemmelse, at indsatsen på området ulykker mellem højresvingende lastvogne og bløde trafikanter har været spildt, er ulykkestallet heldigvis faldet.
Ifølge en netop offentliggjort rapport fra Trafikministeriet er ulykkestallet i perioden fra den første oktober 2004 til den første oktober 2005 faldet med 15 uheld sammenlignet med den samme periode i 2003 til 2004.
Ulykkestallene var i periode 2003/2004 på 47 mens det i den sidste periode har været på 32.
Faldet kan i procent udtrykkes om et fald på ca. 30 procent. Desværre er der ingen, der ved, hvad faldet skyldes. Mon ikke det også kan tilskrives indsatsen med ekstra spejle el-ler kameraløsning, som mange foretrækker. Vi må håbe det er en af årsagerne, for det har bestemt ikke været gratis for den danske vognmandsbranche at forsyne lastvognene med de ekstra spejle
Desværre slipper der nærmest aldrig noget ud om, hvorvidt lastvognen har været forsynet med ekstra spejl, kameraløsning eller der slet ikke har været nogen af delene, når der er sket et højresvingsuheld mellem en lastvogn og en cyklist.
Der savnes også statistikmateriale for, hvordan det står til med indstillingen af spejlene. Hvor mange har egentlig indstillet deres ekstraspejl eller for den sags skyld deres kamera-løsning helt korrekt.
Det er jo ikke bare gjort med at montere ekstra udstyr på lastvognene. Føreren skal også kunne anvende det rigtigt. Dertil kommer at føreren også skal være opmærksom, når der svinges
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker arbejder for tiden på en mere dybdegående rap-port på området, som måske i løbet af 2006 vil kaste mere lys over, hvad der egentlig er fakta.
Et stigende problem er jo de udenlandske lastvogne, som ikke behøver at have nogen løsning med ekstra spejl, når de kører i Danmark. Med den hastighed som udflagningen har i dag, kommer der flere og flere udenlandske lastvogne på de danske veje. Samtidig er det også et problem at mange udenlandske chauffører tilsyneladende betragter forruden som en slags udstillingsområde, som man kan fylde med flag og lignende genstande til stor skade for udsynet og dermed også trafiksikkerheden.
Nul uheldMålet være en nulvision, så der slet ikke sker nogen uheld af denne art. Det vil dog også kræve en større indsats fra både cyklister og fodgængere, som skal blive bedre til at sam-arbejde i trafikken med andre trafikanter og ikke mindst vejbyggerne, som skal få cyklister-ne separeret væk fra kørebanen.
-----