23948sdkhjf

Stor utilfredshed med it-projekter - kun 3 ud af 10 lykkes

En dugfrisk offentliggjort svensk undersøgelse af 1840 virksomheder viser, at der er stor utilfredshed med it-projekter - kun 30 procent er tilfredse. Værst af alle er forretningssystem (ERP) projekter.

En dugfrisk offentliggjort svensk undersøgelse af 1840 virksomheder viser, at der er stor utilfredshed med it-projekter - kun 30 procent er tilfredse. Værst af alle er forretningssystem (ERP) projekter.



Andelen af mislykkede it-projekter er øget med 4 procent point siden sidste år, og andelen for forretningssystem (ERP) projekter er helt oppe på 75 pct.. Mange af disse virksomheder har skiftet system op til 3-5 gange i deres tid.

Et andet kendetegn er, at deres forretningssystemer kører med høj integration til andre systemer. Det gør, at it-investeringen bliver meget kompleks og svær at måle.

Også slemt i transportbranchen?

Der findes mig bekendt ikke nogen nye danske undersøgelser, som bekræfter, at danske it-projekter er lige så dårlige som hos svenskerne. Umiddelbart vil jeg, når jeg har min klaphat på, sige, at vi ikke er lige så dårlige. Men når kampen er slut, og jeg forholder mig mere nøgternt til, at vi befinder os i en verden med stigende international samhandel er der nok ikke den helt store forskel.

Uanset om det er 50 eller 75 procent af de danske transportvirksomheder som er utilfredse med deres seneste it-projekt må det siges at være skræmmende.

Men er det, at være utilfreds er det samme som, at der tabes mange penge? Både ja og nej. Det, at kunder er utilfredse med deres seneste it-projekt, betyder ikke nødvendigvis, at de også har tabt deres penge. Det handler mere om, at systemerne ikke fungerer som forventet. Og her er en af hovedårsagerne, at virksomheden ikke har nok styr på sine arbejdsgange, og at it-leverandøren ikke forstår kunden godt nok.

Den svenske undersøgelse viser ligeledes, at kun 32 pct. måler værdien af deres investering og derfor med rette kan svare på om de har mistet penge eller ej på deres it-projekt.

Altså kan 68 pct. reelt ikke svare på om de har tabt penge eller ej på deres it-projekt fordi de ikke bruger en metode til at måle deres investering.

Urealistiske forventninger?

Har kunderne urealistiske forventninger? Ikke altid i forhold til hvad den pågældende it-investering vil kunne give af muligheder for en lignende transportvirksomhed i den "perfekte situation".

Det kniber mere med at få tilpasset forventninger til ens egen virksomheds evner og kapacitet.

Det er min erfaring, at alt for mange it-projekter startes på et for urealistisk grundlag. Der er ofte ikke sammenhæng mellem ambitioner og evner, såvel tekniske og menneskelige.

Forarbejdet

For at få styr på forholdet mellem ambitioner og evner kræver det, at transportvirksomhederne laver et grundigt forarbejde inden de starter et nyt it-projekt.

Et af de væsentlige succeskriterier for at komme godt igennem et it-projekt er, at den it-ansvarlige eller it-chefen foretager en dybdegående undersøgelse af arbejdet i organisationen, så man kan konkretisere hvilke behov et nyt system skal opfylde.

De enkelte arbejdsgange skal analyseres og prioriteres. Og en af faldgrupperne her er, at mange virksomheder fokuserer både for meget og for tidligt på systemet og for lidt og for sent på medarbejderne, som skal bruge det nye system.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062