IRU utilfreds med EU-kompromis
Nye køre-hviletidsregler en katastrofe for landevejstransporten, mener IRU
Det kompromis, som EU’s ministerråd indgik onsdag med Europaparlamentet om nye regler for køre-hviletid, vækker harme i den internationale vognmandsorganisation IRU.
- Den nye lovgivning er en katastrofe for europæisk økonomi. De nye køre-hviletidsregler er et alvorligt slag mod den tunge godstrafik, og når det gælder turistbusser, er det intet mindre end katastrofalt, siger Hubert Linssen fra IRU’s delegation ved EU.
Det omstridte kompromisforslag medfører en række stramninger af kørehviletidsbestemmelserne. Samtidig fastlægges en ny startdato for den digitale tachograf, hvilket udelukkende betragtes som en juridisk formalitet. Endelig skal reglerne gælde for alle erhvervskøretøjer over 3,5 tons.
IRU mener, at de nye kørehviletidsbestemmelser – der blev nøjere beskrevet i e-nyt i går – vil medføre en alvorlig underminering af godstransporten på vej, fordi det begrænser den fleksibilitet, som transportkøberne efterspørger. Det vil begrænse lastbilernes konkurrenceevne og hæmme den økonomiske vækst.
- IRU og vores medlemmer har over de sidste fire år gjort alt, for at få EU til at bevare den nødvendige fleksibilitet. Nu må EU’s institutioner bære det fulde ansvar for konsekvenserne: forringet konkurrenceevne med tab af arbejdspladser, mindre turisme og et hæmmet indre marked, siger Hubert Linssen.
-----