23948sdkhjf

EU-enighed om køre- og hviletid

Europa-Parlamentet og EUs transportministre nåede tirsdag aften 6. december til enighed om nye regler for køre- og hviletid og nye regler for kontrollen af dem.

Europa-Parlamentet og EUs transportministre nåede tirsdag aften 6. december til enighed om nye regler for køre- og hviletid og nye regler for kontrollen af dem.



Resultatet præsenteres af parterne som en styrkelse af den sociale beskyttelse af arbejdstagere i EU og som et bidrag til en mere retfærdig konkurrence i EU.

Teksten, der blev opnået enighed om, skal nu redigeres færdigt og forelægges det samlede Europa-Parlament og Rådet

På nuværende tidspunkt er der opnået enighed om en række ændringer i forhold til gældende regler, Det drejer sig bl.a. om • Udelt dagligt hvil skal være minimum 11 timer. Hvilet kan kun deles i to perioder, og skal i så tilfælde være 12 timer (3 9). • Reglerne for afviklingen af 45 minutters pauser for hver 4,5 timers kørsel ændres for at sikre, at pauserne holdes. Pausen kan deles i 15 30 minutter.• Chauffører skal have 45 timers hvil hver fjortende dag, • En medlemsstat kan sanktionere overtrædelse, der har fundet sted i andre medlemslande.• Kontrol ved vejsiden skal fra 2008 omfatte de forudgående 28 dage. • Ansvar for afvikling af en transport i overensstemmelse med reglerne er nu også virksomhedens. • Medlemslandenes myndigheder skal styrke samarbejdet om fortolkning og anvendelse af reglerne. • Arbejdstid skal ikke kontrolleres • Antallet af kontroller skal øges fra 1 pct. af arbejdsdage til 3 pct. af arbejdsdage, med mulighed for yderligere stigning til 4 pct. efter 2012. • Kontroller ved vejsiden skal skærpes. Kontroller skal for 50 pct. vedkommende finde sted i virksomhederne .• Medlemsstaterne skal forbedre uddannelsen og kvaliteten af kontrollen

Hvad angår indførelsen af den digitale tachograf blev det besluttet at ændre gældende lovgivning, således at datoen fastsættes til 20 dage efter ikrafttræden af de nye regler. Rådet og Parlamentet var enige om at søge at sikre, at dette finder sted i april 2006. Efter det oplyste bekræftede Kommissionen imidlertid på mødet i går aftes, at den vil fastholde, at den digitale tachograf skal anvendes i nye køretøjer fra 1. januar 2006. Den nye dato er således uden praktisk betydning, oplyser DTL

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063