Øget sikkerhed på landevejen
Et træ, et skilt eller en dyb grøft kan være med til at gøre ulykken værre, når en bil ryger af kørebanen på en landevej – Vejdirektoratet vil nu gøre faste genstande mere sikre
Hvert år er faste genstande langs vejkanten på de danske landeveje med i alvorlige trafikuheld og trafikdrab. Derfor forsøger Vejdirektoratet forsøger nu at nedbringe antallet af disse ulykker gennem to håndbøger, der giver amter og kommuner ideer til,hvordan faste genstande langs vejene kan gøres langt sikrere. Erfaringer fra Fyns og Vestsjællands amter viser, at det er muligt nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne ved at sætte ind over for de faste genstande.
En gennemgang af alle dødsulykker i 2002 viser, at 337 personer blev dræbt i trafikken i åbent land. 22 pct. eller 74 af dem mistede livet i uheld med faste genstande. 33 af dem blev dræbt i uheld mod træer og 17 i uheld med grøfter. Det er især ved solouheld, at de faste genstande forværrer ulykkerne.
Håndbogen giver fire overordnede løsningsforslag. Enten fjernes de faste genstande eller afskærmes for eksempel med autoværn. En tredje mulighed er at tilpasse dem, for eksempel ved at skære træer og buskadser til eller bruge skilte, som giver efter ved påkørsel. Er det heller ikke muligt kan vejbestyrelsen vælge at lave en lokal hastighedsnedsættelse.
Specialkonsulent Henrik Ludvigsen fra Vejdirektoratet slår fast, at det ikke bare handler om at fælde alle vejtræer og fjerne de lokale særpræg på vejnettet.
- Det mest radikale er selvfølgelig at fjerne genstandene helt, men det er ikke altid den rigtige løsning. Træer og andre typer beplantning udgør jo en vigtig del af vores kultur og miljø. De er ofte kulturhistoriske og landskabelige elementer, som er værd at bevare. Også plantninger langs mindre veje kan rumme kulturhistoriske værdier og udgør i mange tilfælde en egnstypisk identitet. F.eks. de karakteristiske syrenplantninger langs de sydfynske landeveje, vestjyske læhegn og alléerne på Møn, siger Henrik Ludvigsen.
-----