23948sdkhjf

Transportens Tænketank

Havnekonferencen i Odense afslørede udbredt skepsis over for Danske Havnes ønske om udvidet adgang til konkurrence

Havnekonferencen i Odense afslørede udbredt skepsis over for Danske Havnes ønske om udvidet adgang til konkurrence



Nøgletemaet på TØF og Danske Havnes konference i Odense var den stagnerende godsomsætning på de danske havne. En stagnation, der står i skarp kontrast til den vækst, ser ses på det samlede godstransportmarked.

Der var bred opbakning fra såvel brancheorganisationer som politikere til det gamle forslag om en ’Transportens Tænketank’. Opbakningen gjorde så stort indtryk, at Transport- og Energiministeriets repræsentant Claus Baunkjær lovede at ministeriet vil undersøge, hvordan en sådan tænketank skal sammensættes i samarbejde med organisationerne i branchen, samt at ministeriet vil fungere som sekretariat for tænketanken.

Flere udlagde målet for tænketanken, som udarbejdelsen af en national godstransportstrategi. Men den udlægning vakte ikke udelt begejstring.

- Jeg er usikker på, om der er behov for en overordnet strategi. Vi vil naturligvis gerne være med til at drøfte spørgsmålet, men hvis man forestiller sig en stalinistisk planøkonomisk løsning, så vil det være spildt arbejde, sagde Jens Hennild, Dansk Industri.

Interessen for Transportens Tænketank var dog så stor, at den formentlig bliver en realitet inden for en overskuelig fremtid.

Danske Havnes ambitioner om en ny revision af Havneloven, der vil tillade havnene at udbyde forskellige havnetjenesteydelser i direkte konkurrence med de private havnevirksomheder, vakte ikke begejstring uden for havnene.

- Havneloven er et kompromis, mellem forskellige interesser på de danske havne. Når kommunerne forsat presser på for at ændre de grundlæggende spilleregler på havnene, så skaber man usikkerhed, for de øvrige aktører på havnene. Det er uheldigt og jeg har svært, ved at se, der er et reelt behov, påpegede Jan Fritz Hansen, Danmarks Redderiforening.

Formanden for Danmarks Skibsmæglerforening Tonny Dalhøj Paulsen, var enig op påpegede, at usikkerhed om rammevilkårene gjorde det vanskeligt for de private havnevirksomheder, at planlægge og finansiere investeringer i udvikling og udbygning.

Han advarede mod at gøre ’krisen’ på danske havne større end den er.

- Samtidig skal man være varsom med at tage statistikkens påstand om stagnation i godsmængderne for bogstaveligt. Hvis man ser på en række aktiviteter, så har der været en betydelig vækst over de seneste fem år. Vi er nødt til at undersøge, hvad der er sket med det gods, der er forsvundet fra havnene. Hvis det simpelthen ikke eksisterer mere, så er statistikken misvisende, sagde Tonny Dalhøj Paulsen.

Formanden for Danske Havne, borgmester Uffe Steiner Jensen, fastslog at, i det omfang havnene skulle konkurrere med private virksomheder, skal det ske på lige vilkår.

- Men der er ikke rimeligt, at gøre Havneloven fredhellig. Hvis der er behov for justeringer, så må loven naturligvis laves om, sagde Uffe Steiner Jensen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063