Railion Danmark vækker bekymring
Railion afvikler den konventionelle godstransport i Danmark og satser fremover på transit- og bloktogstrafik i en hovedkorridor fra Padborg til Malmø
Vi vil koncentrere vores indsats, der hvor jernbanen er konkurrencedygtig, meddeler Railion Danmark.
Dermed mister en række ?yder-områder?den direkte adgang til det europæiske godsbanenet. Udspillet er blevet betegnet som ?klynk? meN helt så enkelt er det ikke
Kent Bentzen, FDTs internationale formand, påpeger, at ligeså vigtigt som Railions nedskæringer, der sker for at få rentabilitet i produktionen, er det, at man i Danmark fremover satser rigtigt på system-togene. Og det er politikernes ansvar.
- Railions beslutning om at stoppe for de konventionelle godstog har været ventet længe. Den er en konsekvens af en for hurtig og for dårlig aftale, der blev indgået for længe siden. Når det er sagt, bør vi i dag sikre, at vi fremover får så gode erhvervsvilkår for intermodale transportløsninger i branchen som muligt. Det kan kun ske ved, at politikerne skaber de nødvendige forudsætninger for at kombi-terminalerne kan drives og udvikles på europæiske markedsvilkår.
- Vi er ved at komme lidt bagud, idet vore naboer allerede er i gang med at sikre sig en del af væksten ved at forbedre vilkårene for deres kombi-terminaler, siger han og peger på, at de danske kombiterminal-løsninger bør baseres på to hovedterminaler (Taulov og Taastrup) med satellitterminaler i vore eksisterende transportcentre i Køge og Aalborg i samarbejde med udvalgte danske havne.
Bekymring på havneRailion Danmarks rationaliseringsplaner vækker bekymring i Danske Havne.
- Overordnet set betragter vi Railion Danmarks planer som en meget alvorlig udmelding, der vil ramme en del af vores medlemmer hårdt. Naturligvis med det forbehold, at Railion Danmark ikke bare har udsendt et indspark til finansloven, men at de tyske ejere faktisk ønsker at lukke for de underskudsgivende aktiviteter, siger sekretariatschef Tom Elmer Christensen, Danske Havne.
Især Esbjerg Havn, der i dag betjenes med et heltog dagligt, vil blive ramt hårdt, hvis Railion lukker trafikken. Også Aalborg Havn, og dermed Hirtshals Havn ? hvor et private baneselskab har opnået en gunstig udvikling på godstrafik fra Norge ? vil blive ramt.
- Det er ikke bare havnene, men hele samfundet, der mister et vigtigt led i det modale transportudbud. Jeg tvivler på, at andre private godsbaneoperatører vil kunne udfylde hullet efter Railion, hvis de skal operere under de samme vilkår, siger Tom Elmer Christensen.
-----