Begrænsning af kørselsforbud i Alperne
Da de tyrolske myndigheder i sommeren 2003 annoncerede, at de ville gennemføre disse begrænsninger for lastbilkørsel pr 1. august 2003, rettede Europa-Kommissionen med det samme henvendelse til de tyrolske myndigheder for at sikre, at varernes frie bevægelighed blev beskyttet. Da det stod klart, at Kommissionen ikke mente, at begrænsningerne var lovlig, gik Kommissionen til Domstolen. Domstolen reagerede umiddelbart 30. juni 2003 ved at nedlægge et forbud mod gennemførelsen af de planlagte restriktioner indtil endelig dom i sagen.
Balanceret domDet er nu den endelige dom, der foreligger, oplyser DTL. Dommen præciserer på balanceret vis de forpligtelser og rettigheder, de tyrolske myndigheder har for at sikre beskyttelse af miljøet og befolkningens sundhedstilstand i det berørte område samt de forpligtelser, der er for at sikre den frie bevægelighed og ikke-diskrimination mellem egne og udenlandske biler.
Hvad angår beskyttelse af miljøet finder dommen ikke, at de tyrolske myndigheder sikrede, at indgrebet var proportionalt. Der var ikke blevet undersøgt mindre restriktive alternativer, der kunne have sikret tilsvarende eller bedre beskyttelse af miljøet.
Miljøzoner truer- Transporterhvervet er plaget af mange forskellige nationale kørselsforbud for lastbiler - f.eks. i weekenden i Tyskland og om natten i Østrig, og i horisonten truer miljøzoner i mange europæiske byer med at blokere varernes fri bevægelighed. Det er derfor glædeligt, at domstolen har sat en grænse for, i hvilket omfang miljøhensyn kan begrunde hindringer af varernes fri bevægelighed og dermed handlen i EU, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
-----