23948sdkhjf

Boeing klar med ny og større jumbo-fragter

Boeing har længe søgt veje til at forlænge livet for sin uovertrufne serie af 747-fly. En række udspil har imidlertid fået fingeren i den internationale luftfart ? indtil i begyndelsen af november, hvor det endelig lykkedes at få de første ordrer i hus på en helt ny og større version af den prøvede Boeing 747-serie, nemlig Boeing 747-8.

Betegnende nok gik disse første 18 ordrer på fragtversionen af det nye fly. Boeing har faktisk ikke høstet en eneste ordre på jumboen i passagerudgave i de sidste flere end tre år, og også dette nye udspil har indtil videre alene vakt interesse inden for fragtverdenen.

Den kommende fragter, som Cargolux har bestilt 10 og Nippon Cargo Airlines otte af, vil blive leveret fra 3. kvartal 2009, hvor det første fly går til Cargolux.

Ny teknologi

Det vil bygge på den nyeste og mest avancerede teknologi, der er udviklet i Boeing 787 Dreamliner-programmet, og det betyder blandt andet udstrakt anvendelse af lette kompositmaterialer og en helt ny type stærkt energibesparende jetmotorer, der let klarer selv de mest krævende støjkrav og som giver markedets laveste brændstofforbrug pr flyvning.

Det nye fly bliver 3.6 meter længere end dagene Boeing 747-400, og blandt andet betyder 21 procent mere fragtkapacitet og otte procent lavere enhedsomkostninger.

Sammenlignet med A380 vil det nye Boeing fly betyde 22 procent lavere driftsomkostninger, siger Boeing.

Flyet får en total payload kapacitet på 154 tons og giver 16 procent mere cargo revenue volume end -400. De ekstra 117m³ takket være den længere flykrop giver plads til yderligere fire main-deck palletter, to ekstra lower-hold palletter og endnu to lower-hold containere.

Næsedør

Og så kan flyet det, Airbus A380F ikke kan: Tage fragten ind og ud gennem en næsedør.

Og da den stort set overholder dimensionerne fra Boeing 747-400, kan den uden problemer indpasses i eksisterende lufthavns-infrastruktur.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062