23948sdkhjf

Drastisk fald i fragtmængderne trods fragtfly

Gøteborg Lufthavn er et godt eksempel: Lufthavnen red på en stærk bølge af fragtforbindelser til både USA og Fjernøsten ? med en bred vifte af operatører som SAS Cargo/Lufthansa Cargo /Japan Airlines Cargo, Emirates, Finnair Cargo, Polar og (engang) Sterling Airways Cargo.

Nu er Polar forsvundet til Malmø, fordi store svenske eksportører krævede det, og Finnair Cargo har stoppet sine egne fragtere på Gøteborg.

Dermed svinder det i mængderne ? og det kan i høj grad ses på statistikkerne fra Gøteborg.

Eksportfald

I oktober var der således et fald i mængderne, sammenlignet med sidste år, på 14 procent. Og på årsbasis er der nu et fald på 10 procent i forhold til 2004. Det er især eksporten ud af Skandinavien, der fejler. Den er gået ned med 22 procent i perioden januar-oktober, og med 12 procent i oktober.

I alt er der til og med oktober måned gået 47,471 tons fragt gennem Gøteborg.

Billund

Til sammenligning gik der i samme periode 43,560 tons fragt gennem Billund Lufthavn ? og den lufthavn har vel at mærke ingen schedulerede fragtere, men Billund har til gengæld set sine mængder gå op hele året igennem. Nemlig med 7.9 procent i oktober, og med 8.6 procent i januar-oktober.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063