23948sdkhjf

Britisk van til det 3. årtusinde

Det engelske van-mærke LDV har levet en næsten anonym tilværelse i Danmark, hvor de store lidt kluntede LDV-kassevogne næsten udelukkende var noget danskerne oplevede, når der optrådte en LDV som salatfad i engelske krimier.

Salget af den gamle LDV-model Convoy har ligget på et par håndfulde i de sidste par år, men det har den danske importør nu rigtigt gode muligheder for at lave om på.

LDV Maxus hedder trumfkortet, der kan få danske kassevognskøbere til at køre britisk. Maxus, der er designet i samarbejde med den nu hedengangne Daewoo, tager nemlig et kvalitets- og designmæssigt kvantespring, der bringer LDV op på et niveau i omegnen af de etablerede konkurrenter på det danske marked.

Maxus ser ud som og kører som en moderne kassevogn. Kabinen fremstår tidssvarende og byder på den eneste åbenlyse designfejl. Instrumenterne er placeret i en central konsol midt under vindspejlet. En ?finte? som LDV ikke er ene om, men det hjælper ikke at speedometeret oven i købet sider i den britiske side. Altså længst væk fra chaufføren.

Kejthåndet

Lasteevnen ligger afhængigt af model omkring 1,6 tons og varerumsvolumen går fra syv til knap 12 kubikmeter.

Mens kabinen altså rummer rester af engelsk ?kejthåndethed?, så er skydedør i højre side naturligvis standard.

Motoren er en moderne commonrail dieselmotor på 2,5 liter og produceres af VM i Italien. Den levere 120 hk og 300 Nm, hvilket var rigeligt til en fuldt lastet Maxus ? selv ved testkørsel på krogede småveje i ?bjergene? omkring Silkeborg.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11