23948sdkhjf

IFAG?s uddannelse kører på skinner

Gaffeltrucks og andet internt transportgrej skal gennemgå et hovedeftersyn en gang årligt. Men Arbejdstilsynets retningslinier er skrevet med bred pensel og derfor har Brancheforeningen for Importører og Fabrikanter af Gaffeltruck i Danmark (IFAG) fastlagt en mere detaljeret fælles praksis for, hvordan et sådant serviceeftersyn skal gennemføres.

Brancheforeningens håndbog udkom sidste år i en kraftigt revideret udgave, der dels indarbejdede en række nye myndighedskrav dels tilpassede retningslinierne til den teknologiske udvikling.

Derfor har de omkring 800 certificerede danske gaffeltruckmontører fra IFAG?s medlemsvirksomheder været til eksamen for at få opdateret deres færdigheder.

- Omkring 700 bestod i første omgang, mens de øvrige har en ny chance ved de fem-seks eksamener, vi arrangerer forskellige steder i landet i løbet af året, fortæller afdelingschef John Aagaard, Håndværksrådet, der er sekretariatsleder for IFAG.

Hovedeftersynet skal sikre, at alle vitale dele som bremser, kæder, hydraulik og sikkerhedsudstyr fungerer og er i forsvarlig stand. Eftersynshåndbogen dækker samlet d løftegrej i alle klasser (A og B ? der dækker forskellige former for gaffeltrucks, samt C (smalgangs- og plukketrucks) og D (containertrucks m.v.)

- Der er lagt et betydeligt arbejde i håndbogen fra de arbejdsgrupper, der har været nedsat. Hele uddannelsesprogrammet og håndbogen, der løbende ajourføres, er udtryk for en form for selvjustits, der skal sikre, at vores medlemmer leverer et ordentligt, kvalitativt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt hovedeftersyn, siger John Aagaard.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064