Hurtig og dårlig aftale for Railion
Railion Danmark har besluttet at nedskære aktiviteterne for konventionel godstransport i Danmark
I fremtiden satses på transit- og bloktogstrafik i en hovedkorridor fra Padborg til Malmø. Beslutningen medfører, at Railion Danmark er nødt til at afbryde samarbejdet med en lang række mindre kunder i yderområderne af Danmark. Trafikminister Flemming Hansen mener, at Railion Danmark klynker, men sagen er ikke helt så enkel.
Kent Bentzen, FDTs internationale formand, påpeger, at ligeså vigtigt som Railions nedskæringer, der sker for at få rentabilitet i produktionen, er det, at man i Danmark fremover satser rigtigt på system-togene. Og det er politikernes ansvar.
– Railions beslutning om at stoppe for de konventionelle godstog har været ventet længe. Den er en konsekvens af en for hurtig og for dårlig aftale, der blev indgået for længe siden. Når det er sagt, bør vi i dag sikre, at vi fremover får så gode erhvervsvilkår for intermodale transportløsninger i branchen som muligt, - og det kan kun ske ved, at politikerne skaber de nødvendige forudsætninger for at kombi-terminalerne kan drives og udvikles på europæiske markedsvilkår.
- Vi er ved at komme lidt bagud, idet vore naboer allerede er i gang med at sikre sig en del af væksten ved at forbedre vilkårene for deres kombi-terminaler. FDT har for halvandet år siden foreslået ministeriet, at man undersøgte hvilke vilkår der var nødvendige for at fastholde og sikre den nødvendige udvikling af kombi-terminaler i Danmark. Vi mener, at de danske kombiterminal-løsninger skal baseres på to hovedterminaler (Taulov og Taastrup) med satellitterminaler i vore eksisterende transportcentre i Køge og Aalborg. Alt sammen i samarbejde med udvalgte danske havne. Men det er naturligvis op til politikerne at allokere penge og driftsvilkår til formålet, og foreløbigt er ministeriet end ikke fremkommet med resultat af den undersøgelse, som vi initierede tilbage i 2004, siger Kent Bentzen til e-nyt
-----