Direkte til EURO5 normen
Nu kommer SCR-teknikken. Det giver stigende behov for AdBlue-tanke
Product Planner hos DAF Trucks i Holland, Will Helmes, siger til e-nyt, at nu vinder SCR-teknikken frem, hvorved der vil vise sig et stort behov for AdBlue.
- Med de nye Euronormer og den tyske Maut, vil mange vognmænd allerede i 2006 springe direkte til EURO5, og det vil betyde, at behovet for et finmasket net af AdBluetanke ude på Europas vejnet vil stige kraftigt.
- Når EURO5 normen træder i kraft i 2009, vil de samme lastvognskunder som nu efterspørger EURO5 begynde at efterspørge lastvogne med EURO6 certificering. På nuværende tidspunkt har alle de europæiske lastvognsproducenter EURO5 klassificerede lastvogne på spisesedlen og alle er vel at mærke udstyret med SCR-katalysator.
Will Helmes siger videre til e-nyt, at de store olieselskaber, som f.eks. ELF, allerede har etableret rigtig mange AdBlue-tanke i Sydeuropa, så olieselskaberne er ved at gøre klar til at dække kundernes behov for tilsætningsstoffet.
- DAF tilbyder den nye lastvognserie i såvel EURO4 som EURO5 udførsel men forventer ikke, at nogen vil anskaffe sig EURO4 versionerne.
- Kunderne vil springe direkte til EURO5 modellen, siger Will Helmes i forbindelse prøvekørsel af den nye DAF XF 105 i Spanien
-----