23948sdkhjf

Uenige om vejafgifter

Europa-Parlamentets transportudvalg har haft en kaotisk afstemning om sin betænkning til forslaget om revision af eurovignet-direktivet.

Europa-Parlamentets transportudvalg har haft en kaotisk afstemning om sin betænkning til forslaget om revision af eurovignet-direktivet.



Som ventet var det et problem, hvad man skulle gøre med omkostninger for skader forvoldt på miljøet (eksterne omkostninger). Mens der synes at være bred enighed om, at problemstillingen er relevant, var der uenighed om, hvad der skulle gøres. Resultatet af afstemningen i udvalget blev, at hvis der ikke inden for en tidsgrænse på to år er vedtaget et nyt direktiv om, hvorledes man kan opkræve for miljøomkostninger i transportsektoren (alle transportformer), kan medlemslandene hæve vejafgifterne med yderligere 60 pct. til at dække miljøomkostninger, rapporterer DTL

Hertil kommer, at det også blev vedtaget, at yderligere afgifter kan anvendes i by-områder under henvisning til den særlige belastning fra transport, som disse områder har.

Disse resultater medvirkede bl.a. til, at den konservative gruppe i sidste ende ikke kunne støtte udvalgets samlede betænkning. Betænkningen skal behandles af Parlamentets plenarforsamling i december og med den konservative gruppes holdning bliver det en interessant afstemning.

- Det er bekymrende, at udvalget ikke kunne tage en mere realistisk tilgang til problemet med miljø-omkostninger. I sidste uge så vi, hvordan jernbanerne i en rapport mente at kunne overleve ved at pålægge vejtransport yderligere omkostninger. I denne uge ser vi, at dele af Europa-Parlamentet er villige til at følge denne planøkonomiske tilgang til at drive transportpolitik , udtaler DTLs adm. direktør Erik Østergaard, som mener, at det eneste man opnår er højere transportomkostninger for vejtransporten.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063