Luft under vingerne
Konkurrencen er særdeles hård. Lavprisselskaber tager hidtil usete midler i brug for at udfordre de traditionelle luftfartsselskaber, og seneste udspil går så langt som ligefrem at tale om muligheden for gratis flyvning for passagerer. Den er svær at hamle op med.
Men den tid er fordi, hvor nationale luftfartsselskaber i Europa kunne læne sig tilbage og nyde beskyttelsen bag monopoler og statsstøtte uden ubehagelige krav til hverken pris eller produktudvikling. Og heldigvis for det. Ingen kan være ked af den fremdrift og rationalisering, som konkurrence har sat i gang.
Men der er ingen grund til, at vi ikke skal kunne have en både velfungerende og effektiv luftfart herhjemme. Og det gælder også på lufthavnsområdet. Vi har både dygtigheden og klarsynet til det, og så længe den danske luftfart kan regne med at få nogle fornuftige rammebetingelser af politikere og embedsværk og ikke skal udkæmpe slaget i luften med en tyngende dødvægt af bureaukrati, afgifter og regel-bindinger, så er alle chancer tilstede.
Og med presset fra globaliseringen, som luftfarten jo selv har lod og del i, stiger behovet for en stærk dansk infrastruktur for luftfarten og et bredt og velfunderet rutenet ? også indenrigs. Derfor bliver der mere brug for dansk luftfart end nogensinde. Den er allerede uundværlig i dag og med de rette arbejdsvilkår har den potentialet til ikke blot at overleve, men til virkelig at styrke sin position i fremtiden. Og her kan det nye strategi-udspil, som transportministeren har fremlagt, meget vel blive en af igangsætterne.
-----