23948sdkhjf

Satser på alle former for transport- og speditionsløsninger

Det føler vi er det bedste grundlag for at få etableret et godt og givende samarbejde, fastslår Bøllund videre. Og han er en central figur i virksomheden med ansvar for så vigtige funktioner som markedsføring, PR, personale og uddannelse.

Flere store projekter

Blue Water Shipping har altid været kendt for at have mange bolde i luften. I øjeblikket er ingen undtagelse, - og Esbjerg havn er et af omdrejningspunkterne.

- Vi har blandt andet gang i flere store afskibninger af vindmøller til Spanien, fortæller Jørn Bøllund. - Spanien er i øjeblikket ? ligesom en lang række andre lande, storaftager af danske vindmøller fra henholdsvis Vestas og Siemens Energy (det tidligere Bonus, red.). Det er et kæmpeprojekt for os, hvor vi står for stevedoring både her og i udlandet samt skibs-mægler- og skibsbefragter-opgaverne. Lastbiltransporterne arrangerer vindmøllefabrikkerne selv med vognmændene. Projektet giver daglig beskæftigelse til omkring 15-20 mennesker på kajen i Esbjerg, og opgaven kommer til at gå et godt stykke tid ind i fremtiden, da den er baseret på en række fornuftige aftaler og kontrakter, som vi har indgået i den senere tid.

- Vi har fået opgaven, fordi vi er gode til projekttransport, fortsætter Bøllund. ? Vi har en specialafdeling, der har stor erfaring på området, og vi har mange stevedoringformænd, som har en sømæssig baggrund, - hvilket giver dem naturlige forudsætninger for at løse den type komplicerede transportopgaver. De er ganske enkelt gode til at laste godset.

Største aktivitet: Bilerne

- Men selvom vi nu har kørt vindmølletransporter i knap ti år, udgør de stadig kun en mindre del af vor samlede omsætningen i dag. Langt den største aktivitet for Blue water Shipping er stadig landevejstransporten. Et slag på tasken kunne være, at den stod for cirka 70-75 procent. Der er omkring 120 medarbejdere beskæftiget med landevejstransport. Vi har hele Europa som markedsplads med Tyskland, England og Sverige som største aftagere af godset, der fortrinsvis består af almindeligt industrigods men også køle/frysetransporter af fødevarer.

Luftfragt i vækst

- Blue Water Shipping satser meget på luftfragt og har været IATA agent siden 1978. Vi har afdeling i Billund, hvor der sidder seks medarbejdere og vi har luftfragteksperter placeret på kontorer i Esbjerg, København, Odense, Århus og Aalborg. Vi tilbyder individuelle luftfragts- og kurérløsninger worldwide, ligesom vi selv laver såkaldte konsolideringer (cons.) til visse hovedmarkeder.

- Vi er havneagenter og stevedorer for ruten mellem Zeebrugge og Esbjerg. Ruten blev åbnet i januar 2005 for at landevejstransporten kunne undgå den tyske Maut, og der er ingen tvivl, om at det er en succes. Det ville være bedre, hvis der var to ugentlige afgange, så vi håber på, at rederiet, det belgiske Cobelfret, inden for det næste halve års tid vil udvide sejlplanen.

Nordatlanten

- Vor seneste aktivitetsoffensiv er rettet mod Nordatlanten. Blue Water Shipping har altid været meget stærke på Grønland, og vi har haft en stor markedsandel på gods til og fra Grønland. Nu prøver vi at overføre de samme koncepter til Færøerne, Island og Shetlandsøerne. Her har vi lige åbnet fire Smyril Blue Water-kontorer i samarbejde med det færøske rederi Smyril Line. Det initiativ ligner også en succes.

Arkitektur

- Vi har mange dygtige medarbejdere, der arbejder flittigt og godt, og det sætter vi pris på, fortsætter Bøllund. - Det kræver gode rammer i hverdagen, så vi har de seneste år også været aktive på byggeområdet. Vi startede nord for Århus ved Hinnerup, hvor vi i 2003 flyttede ind i den første bygning med i vor nye byggestil: moderne byggeri med sorte granitplader.

- 1. april 2004 indviede vi 2.500 m2 hovedkontor i Esbjerg, og sommeren 2005 kom turen så til København. Der er tale om markante administrationsterminal-bygninger, tegnet af arkitekt Flemming Hansen fra Ølgod Construction.

I øvrigt har vi elleve kontorer i Danmark med i alt knap 400 medarbejdere. På verdensplan er der 600 medarbejdere, og vi er repræsenteret med i alt 40 kontorer globalt - fra Kina i øst til USA i vest, fra Grønland i nord til Brasilien i syd.


Imod strømmen

- Vi mener selv, vi er Danmarks mest alsidige shipping team. Og vi vil satse på det hele i fremtiden, understreger Bøllund, - tilbyde kunderne alle former for transportløsninger, både søfragt, bil, bane og luftfragt. Vi vil fortsat være tæt på kunderne ude i lokalområderne i stedet for at klumpe os sammen i kæmpemæssige fragtterminaler få steder i Danmark. Det er nok at gå lidt imod strømmen, men det synes vi er den bedste model, vi kan tilbyde markedet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063