23948sdkhjf

Svært at opnå de korrekte bremseværdier

Under testen nåede bremseprocenterne aldrig op over 55 procent ved afprøvning i det nye rullefelt hos Applus i Padborg. Det var endda efter, at bremserne var blevet varmet op.

Ved den første test af denne trailer med kolde bremser var bremseværdien helt nede på 46,2 pct..

En enkelt af de tre nye Chereau trailere, som Chr. Jensen skal have leveret, kunne ikke engang leve op til lovens mindstekrav, den første gang man testede. Ved den sidste trai-ler, lykkedes det dog at nå op på en bremseværdi på hele 59,3 pct. ved en motometer-test.

Tekniker Thomas Anker fra Transport-Teknik A/S i Kolding, der er datterselskab til aksel-leverandøren BPW, siger til Danmarks Transport-Tidende:

- Jeg blev overrasket over resultaterne, som jo viser, at man med motometertest mere el-ler mindre opnår, det som står i typegodkendelsen. Det lægger også op til, at man kan spørge sig selv, om det er korrekt at fradrage ti procent på de tests, som laves i rullefelt. Det var dog en kendsgerning, at den nye Chereau køletrailer efter en opvarmning, nåede op på 59,3 pct., hvor den gik i ABS-regulering. Så er vi faktisk ved at være der, hvor vi skal være, siger Thomas Anker.

Ved nylevering er bremseskiverne på mange aksler ofte forsynet med en påsmurt belæg-ning, som skal få bremserne til at være mere effektive. Men efter ganske få hundrede ki-lometers kørsel er denne belægning slidt væk, og bremserne taber effekt.

Faktisk er det sådan, at mange importerede trailere, der kun har kørt med ganske ringe belastning fra produktionsstedet og hjem til Danmark, allerede er et godt stykke under de danske lovkrav ved ankomsten til Danmark.

Mange af importtrailerne er dog forsynet med udenlandske nummerplader, og skal derfor ikke opfylde den danske regel om mindst 45 pct. bremsevirkning, men kan nøjes med at klare 40 pct., som er gældende i de øvrige lande.

Når trailerne er taget i brug skal de ved et kraftigt brug selv arbejde sig op til en højere bremseeffekt.

Vognmændene er gidsler

Trailerleverandøren Carsten Johansen fra CNA Handel A/S i Skanderborg, der er stået frem og har indvilget i at deltage i en åben bremsetest af de nye trailere, siger, at han ikke forstår, at trailerforhandlerne og vognmændene skal være gidsler i dette spil.

- Vi bestiller de nye trailere med den bedste mulige akselspecifikation og dermed også den bedste bremsespecifikation - og så kan vi i øvrigt ikke gøre mere. Vognmanden er reelt gidsel i hele sagen, for det er ham det går ud over, når trailernes bremseevner ikke når op til lovens krav om en mindstevirkning på 45 pct., siger han og tilføjer:

-. Der er jo mange faktorer som spiller ind. Faktorer som vognmanden eller trailerejeren ofte ikke har den mindste indflydelse på. Hvordan sikrer vognmanden, at bremseskiven altid har den rette temperatur, hvis der pludselig bliver behov for at bremse. Eller hvis vog-nen pludselig kommer ud for en bremsekontrol.

Bliver fulgt måned for måned

Vognmand Chr. Jensen har i øvrigt indgået en aftale med direktør Ove Jørgensen fra Dansk Trailer Service A/S og direktør Carsten Johansen fra CNA Handel A/S, om at Dansk Trailer Service fremover vil følge de tre nye Chereau trailere måned for måned, for at se hvordan det går med bremseeffekten - om den holder niveauet, eller hvad der sker.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063