Acceleration på Esbjerg Havn
- Maut?en trækker i den rigtige retning og der er flere, som vælger at sende gods med Ro-Ro til Sydeuropa. Maut?en spiller også en rolle, når det gælder trafikken på England, fordi mange tidligere kørte godset på lastbil ned til Kanalen og sejlede det over der, fortæller Ole Ingrisch.
Væksten skyldes også den generelt gunstige udvikling med stigende godsmængder.
- Når vi ser på grænsetrafikken, så kører der jo også mere gods på lastvogne her. Men vi kan klart spore en øget interesse i industrien for at transportere godset på skib, siger Ole Ingrisch.
SværgodsEsbjerg Havn henter godsomsætning fra hele Danmark og det sydlige Sverige. Her spiller den direkte jernbaneforbindelse til Taulov, Høje Taastrup og Sverige en betydelig rolle. Men havnen henter også godsomsætning regionalt, hvor den danske vindmølleeksport er i vækst.
- Vi har gode vækstrater på projektlaster, hvor der er knald på udskibningen af vindmøller. I takt med vindmøllerne bliver større og større, bliver det sværere og sværere at transportere dem på vej. Det betyder, at flere vindmøller fragtes med skib, siger Ole Ingrisch.
Netop sværgodstransporten og de stadigt større vindmølledele er kilde til Esbjerg Havns ønske om en ny adgangsvej til motorvejsnettet.
- Den eksisterende omfartsvej er underdimentioneret og derfor er sværgodstransporterne anledning til forsinkelser for andre trafikanter. Vi har nedsat en arbejdsgruppe sammen med Energi- og Transportministeriet og Esbjerg Kommune om mulighederne for at anlægge en ny vej. Det håber vi naturligvis bærer frugt inden for en kortere årrække, siger Ole Ingrisch.
Det er dog ikke alle områder, der er i vækst på Esbjerg Havn. Krisen i dansk fiskeri betyder faldende aktivitet og omsætning på fiskeriet. Godsomsætningen på kul er også gået tilbage.
Men modsat har Esbjerg Havn opnået en vækst på 122 procent på container-trafikken, hvor rederierne Lys Line og Atlantskib har stor fremgang.
- Men da vi er en lille havn i container-sammenhæng, så er det ikke store volumener vi taler om. Men vi er naturligvis glade for fremgangen, slutter Ole Ingrisch.
-----