23948sdkhjf

Dansk Luftfart i Superliga eller serie 5

Hele erhvervslivet

Det vil ikke bare skade luftfragtsbranchen, men også dansk erhvervsliv, som helhed. Dels fordi et dårligere passagernetværk vil hæmme kontakten til udlandet i en stadigt mere globaliseret økonomi, og dels fordi danske virksomheder producerer eller handler med et stort antal højværdivarer, der ofte sendes med fly.

Samtidig påpeger rapporten, at luftfragten er et vigtigt supplement til passagertrafikken, som kan være udslagsgivende for om en rute er rentabel eller ej.


Nordisk hub

Rapporten beskriver de ganske markante udfordringer som dansk luftfart bredt set står over for i et liberaliseret og bevægeligt marked.

Danmark har i forhold til indbyggertallet et uforholdsmæssigt stort antal flyruter på europæiske og oversøiske destinationer. Et forhold, som skyldes Københavns Lufthavns status som hub for Norden og Østersøområdet.

Men rapporten fastslår, at den geografiske placering ikke er nogen garanti for at CPA bevare, for slet ikke at tale om formår at udbygge trafikken.

SAS vigtig

SAS betydning som halv-nationalt luftfartsselskab fremhæves som afgørende for n gunstig udvikling. Skrækeksemplet er Bruxelles lufthavn, hvor trafiktallene dykkede dramatisk, da Sabena gik konkurs.

SAS har i de sidste par år øget antallet af ruter fra Oslo og Stockholm, mens antallet af ruter i Kastrup er reduceret.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.988