Det bedste fra to kulturer
Arbejdet her er nyt, - jeg har kun været i DHL Solutions Danmark i fire uger og bruger meget energi på at lære kunder, medarbejdere og markedet at kende. Det er også nærliggende for mig hurtigst muligt at skabe gode og stærke relationer til kollegaer i søsterselskaberne i Danmark. Gode relationer ud ad til er alt andet lige en af de vigtigste forudsætninger for vækst.
Stærkere i Danmark- Fokuserer vi på segmentet livsstil og beklædning, er DHL Solutions Danmark et relativt stærkt brand. Men hvis jeg sammenligner med andre steder, hvor DHL Solutions er aktiv, så er vi efter min mening ikke tilstrækkeligt repræsenteret på det danske marked. I Sverige, Norge, Finland og Baltikum er DHL Solutions markedsledende inden for den type logistikløsninger, men det er vi ikke i Danmark. Sagt med andre ord: DHL Solutions burde have en større markedsandel her i landet, og det er mit mål på sigt at forbedre DHL Solutions markedsposition i Danmark markant.
- Når logistikvirksomhedens styrke især ligger inden for beklædningsindustrien, følger deraf, at der er plads til udvikling og vækst i segmenterne hurtigt omsættelige forbrugsvarer og elektronik, hvor der er et solidt fundament. Og de to overordnede blokke, der skal bearbejdes, siger Sven Gade, er eksisterende og nye kunder. Og vi kan basere vore aktiviteter på erfaringer med en bred portefølje af kunder over hele verden.
Tre fokusområderOmråderne, der skal stilles skarpt på for at opnå den ønskede vækst og udvikling af DHL Solutions Danmark, inddeler Gade i tre hovedkategorier:
- Det er relevant at styrke DHL Solutions afdeling for Key Account Management. Det er min intention, at vi opnår vækst gennem partnerships med vore kunder. Vi kan ikke gøre det på egen hånd, - og jeg har allerede haft en række lovende samtaler med vore kunder om, hvordan vi effektiviserer og udvikler samarbejdet i fremtiden ? til gavn for begge parter. Så det ser ud til at fungere.
- Dernæst skal vi gøre kvalitet til et fokusområde. Det gør vi ved, at alle medarbejderniveauer konstant har opmærksomheden rettet mod kvalitet som et ultimativt succeskriterium for en vellykket logistiks service ? alle skal kende til opgavens karakter ? og må yde derefter.
- Vi skal også se nøjere på produktivitet/innovation. Jeg kan allerede nu se, at vi genererer en masse gode idéer, der ikke altid kommer til kundernes kendskab. Vi skal være langt bedre til at kommunikere, at DHL Solutions er professionelle og dygtige samarbejdspartnere på logistikområdet. Vi skal løse kundernes Supply Chain opgaver korrekt ? og det er os, der skal skabe de gode løsningsmodeller til kunderne. Og her mener jeg, vi kan blive meget bedre.
Sin egen kunde- Men det bedste bevis for DHL Solutions dygtighed leverede vi selv. Vi løste fra sommeren 2004 til foråret 2005 en stor og kompliceret logistikopgave i forbindelse med lanceringen af nye DHL-uniformer for os selv, fortsætter Gade. - DHL Solutions stod for hele processen, der omfattede transport, lagerholdning, ordrer, afskibninger, distribution, service og genbestillinger. Inden vi var færdige, havde vi håndteret 1,4 millioner stykker tøj, eller sendt 110.000 pakker til 110.000 medarbejdere på mere end 5.000 adresser i 200 lande.
- Den meget omfattende logistikopgave blev løst i tæt samarbejde mellem DHL Solutions, DHL Danzas Air & Ocean og DHL Express. Og det er lidt af den samme ånd, vi skal have frem i DHL Solutions Danmark fremover. ? Jeg ønsker ikke at drage forhastede slutninger, men det danske logistikmarked er ikke så svært. Det er småt, men ikke specielt svært, - og vi må bare konstatere, at DHL siden fusionen i 2002 ikke har opnået en rimelig position på markedet. Organisationen i Danmark har været for lidt aggressive og for tilbageholdende med at udnytte de chancer, der kom. Men den tid er forbi, - det agter vi at lave om på nu, slutter den tysk- og engelskkyndige direktør for DHL Solutions i Danmark, Sven Gade.
-----