Fokus på brug af lods
Anbefalingerne tilskynder til at bruge lods, Søfartsstyrelsen anbefaler derfor alle større skibe at tage lods på vej ind eller ud af Østersøen og som et minimum at følge IMO?s anbefalinger. De fleste skibe følger IMOs anbefalinger, men der er stadig enkelte, der vælger at spare og undlader at tage lods.
Voldsomme konsekvenserEn grundstødning kan både have store miljømæssige og økonomiske konsekvenser. Ved en konkret ulykke, hvor Søfartsstyrelsen har opgjort omkostningerne, udgjorde de samlede tab og omkostninger ca. 2.8 mio. USD. Dette endda uden, at der i den konkrete ulykke blev brugt penge på bekæmpelse af olieforurening. Til sammenligning ville det have kostet skibet 7.500 USD at tage lods.
Hvis der havde været tale om olieforurening, ville ejeren af skibet kunne påføres yderligere et tab, der er mange gange større end alle andre omkostninger tilsammen. Desuden kan en grundstødning, der resulterer i olieforurening, medføre en strafferetlig forfølgning for ejeren af skibet, fremhæver Søfartsstyrelsen.
-----