23948sdkhjf

Nærskibstrafikken kommer i konkurrence med modulvogntog

Og der er ingen vaklen i geledderne, når det gælder den danske skibsfarts fremtid. Danmark skal være intet mindre end Europas førende skibsfartsnation. Det er udgangspunktet for såvel branchen som Søfartsstyrelsen, og det blev slået fast af søfartens minister, økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen, på et møde sidst i oktober arrangeret af Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen for Mindre Skibe hos Rederiet M.H. Simonsen i Svendborg.

Svendborg-rederiet er selv et godt eksempel på, at også de mindre rederier klarer sig fint. Vi oplever i disse år den luksus, at meldinger om milliardvækst i handelsflåden indsejling nærmest hører til dagens orden, og bliver ikke længere overraskede, når vi hører, at nu er forventningen for valutaindsejlingen oppe på 160 mia. kr. for i år.

Selv om det er de store rederier, som tegner sig for de store tal, så har knap så omfangsrige rederier på f.eks. J. Poulsen i Korsør og M.H. Simonsen i Svendborg vist, at det kan lade sig gøre at blande sig på verdensmarkedet og få succes. Og de er eksempler på, at der i høj grad er noget at komme efter, for dem der vil interessere sig for søfart ? det gælder nye virksomheder og det gælder unge, som går efter et spændende job ? det er nu, at chancen er der.

De mindre rederiers succes er med til at lægge en vigtig hjørnesten, når drejer sig om at skabe tryghed for redere og investorer til både at forblive her i landet og investere yderligere i erhvervet, så rederierne fremstår som attraktive internationale arbejdspladser og samarbejdspartnere på lokalt plan.

På Sydfyn har rederierne ordrer ved værfter for næsten 1. mia. kr., fremgik det af mødet.

Rederiet M.H. Simonsen ApS, Svendborg, er blandt de rederier i det sydfynske, der har afgivet ordre på nye skibe. Rederiet får bygget fire produkttankskibe i Tyrkiet til fortløbende levering frem til 2006. Derudover får Nordane Shipping, ligeledes i Svendborg, bygget tre bugserbåde i Canada. Rederiet Nielsen & Bresling i Fåborg får bygget to tørlastskibe i henholdsvis Holland og Polen, og Fabricius i Marstal bygger fire containerskibe i Vietnam.

Og barometeret for rederierhvervet i det hele taget står på smukt. Udsigterne er utroligt gode, lyder det fra Danmarks Rederiforening.

Iværksætterne

Skibsreder Lars Hjort Simonsen, M.H. Simonsen understregede, at både markedssituationen og rammevilkårene for dansk søfart er gode.

- I den forbindelse er det vigtigt at sikre optimale muligheder for unge iværksættere for at realisere drømmen om en fremtid som skibsreder. Iværksætteren skal blandt andet navigere i en omfattende international lovgivning, sagde skibsrederen og efterlyste rammer, som kan lette alt det administrative og juridiske landarbejde, som tager tid fra det egentlige og lægger bureaukratiske hindringer i vejen for udviklingen. Han nævnte f.eks. regler, som stiller krav om, at skibene for at transportere mineralolie pludselig skal være indrettet efter samme forskrifter, som gælder for kemikalietransport.

Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen har taget initiativ til at se på, hvorledes Danmark kan udvikles som Europas førende søfartsnation:

- For at kunne klare sig i international konkurrence er det derfor vigtigt, at handelsflåden og vores maritime rekruttering og kompetencer optimeres mest muligt til gavn for betalingsbalancen og det danske samfund, sagde ministeren.

Han er med på ønsket om en frugtbar dansk iværksætterkultur:

- Regeringen har taget flere generelle initiativer for at hjælpe iværksættere på vej. Den maritime iværksætterkultur indgår også i projektet om udvikling af Danmark som Europas førende søfartsnation. Hertil kommer, at både den danske regering og Europa-Kommissionen har igangsat analyser af de byrder, det offentlige pålægger erhvervslivet, understregede ministeren.

Finansieringen

Kun kniber det på ët punkt for de rederier, som ligger lige nummeret lavere i størrelse. Det er for svært at få finansieret skibe til nærskibstrafikken. Det drejer sig nemlig ikke længere om små coastere. Et moderne, konkurrence-dygtigt skib til den trafik koster let 100 millioner, og selv om man kan opnå op til 80 pct. skibskredit-finansiering, så er der få, som selv har 20 millioner i lommen. Derfor lyder der fra erhvervet et langtonet nødråb om åbning for en seriøs og professional anparts-ordning, så den del af erhvervet kan komme med i udviklingen, inden tyske og hollandske konkurrence, der har langt bedre ordninger, løber med det hele.

Skibsreder Lars Hjorth Simonsen, der også sidder i bestyrelsen for Rederiforeningen for mindre Skibe, efterlyste politiske initiativer, der gør det lettere uden at sænke kvalitetsniveauet for nystartede mindre rederier at blande sig i den globale søfart med deres nicheproduktion.

Og søfartspolitisk ordfører for Socialdemokraterne, Niels Sindal, slog fast, at der på Christiansborg er lydhørhed for erhvervets problemer og vilje til at gøre det rigtige. Således vil partierne indkalde til en konference på Christiansborg i begyndelse af næste år, for at få sat fokus på både problemer og løsninger.

Blandt problemerne for den mindre skibsfart i nærtrafikken er konkurrencen for landevejstrafikken. Mens vejtransporten kun er en dråbe i havet, når man tager de helt store briller på og set på importstatistik for verdenshandelen, så er konkurrencen mere hård på nærskibstrafikken, hvor man også ser med bekymring på de kommende modulvogntog. Her hæfter rederne sig dog ved, at 82 pct. af vejtransporten er på under 150 km, mens skibsfarten skal op på afstande på over 170-250 km for at være konkurrence-dygtige. Selv på EU-plan er transporten i ton/km vokset med 19 pct. i EU inden for en ti-års periode. Her er skibstransporten øget med 22 pct., mens vejtransporten er øget med 24 pct. Den store taber er jernbanen, som har tabt 6 pct. af transportarbejdet.

Fotos Rederiet Simonsen?jpg,

De mindre rederier opererer i dag internationalt og er en del af skibsfartens succeshistorie. Det gælder f.eks. rederiet H.M Simonsen, i Svendborg.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062