Forskel på partikler
Derfor skal man måle partikelantal. Der er kun offentliggjort en enkelt måleserie, hvor man har sammenlignet køretøjer med og uden filter og katalysator (SCR) ? og køretøjer, der lever op til Euro 1-5. Denne måleserie viste klart, at køretøjer uden filter forurenede langt mere med ultrafine partikler, også selv om de levede op til Euro 4 eller 5 og var forsynet med SCR.
Èn måleserie er meget lidt, men hvis Daimler-Chrysler ikke tror på resultatet, burde de selv foranstalte målinger af partikelantal. De vil måske undskylde sig med, at EU også refererer til målinger af partikelmasse. Det hjælper blot ikke, når langt de fleste forskere er enige om, at det er de ultrafine partikler, der er langt den største synder.
Derfor er det indtil videre med god grund, når f.eks. kommuner ved udbud kræver, at lastbiler har partikelfilter. Ideelt set burde de stille krav til maksimalt partikelantal i udstødningen, men da dette ikke er en standardmåling, man blot får foretaget rutinemæssigt, må man i stedet kræve filter.
I øvrigt sker der slet ikke nogen skærpelse af partikelkravene fra Euro 4 til 5. Kun kravet til kvælstofoxider skærpes. Der var således mange upræcise oplysninger i artiklen.
-----