23948sdkhjf

Transportministeren: Fremgang for dansk luftfart

Vi er relativt godt stillet i Danmark, når det gælder flyforbindelser ? både indenrigs- og udenrigs. Vi har langt flere direkte internationale flyforbindelser end eksempelvis nordmændene og svenskerne. Vi har også relativt mange indenrigs-flyruter set i forhold til landets geografiske udstrækning og befolkningens størrelse.

Flere destinationer

Det gode udgangspunkt er dog ikke ensbetydende med, at der ikke er behov for udvikling. Luftfarten er en international branche, og der er en reel risiko for, at udviklingen kan gå uden om Danmark. I givet fald vil det betyde, at man i andre lande får langt bedre flyforbindelser, mens det i Danmark måske blot lykkes at opretholde status quo.

Hvis vi i Danmark skal klare globaliseringens udfordringer, må vi have direkte adgang til markant flere internationale destinationer. Det er vigtigt for hele det danske erhvervsliv, men i særdeleshed for selve luftfartserhvervet.

Der er tale om en ambitiøs målsætning, da dansk luftfart står over for store udfordringer. I de senere år har de danske luftfartsselskaber gennemgående haft underskud eller meget beskedne overskud. Samtidig er de danske lufthavne i hård konkurrence med andre nordeuropæiske lufthavne.

Arbejdspladser

Fremtiden for de ansatte i dansk luftfart, afhænger af, hvordan danske luftfartsselskaber og lufthavne klarer sig i de kommende år. Erfaringerne fra eksempelvis Bruxelles illustrerer kun alt for tydeligt, hvor galt det kan gå, hvis et stort luftfartsselskab må lukke. Da det belgiske flyselskab Sabena måtte lukke i 2001 betød det blandt andet, at 17.000 arbejdspladser gik tabt.

Den 9. november 2005 fremlagde jeg i Folketinget en skriftlig redegørelse ?Dansk Luftfart 2015?, hvor vilkårene for dansk luftfart analyseres, og der præsenteres en strategi for udviklingen af dansk luftfart i de næste 10 år.

Det er i høj grad markedskræfterne, der vil afgøre, hvordan dansk luftfart udvikler sig i de kommende år. Men fra politisk hold kan vi arbejde for, at det er attraktivt for flyselskaber at flyve til og fra de danske lufthavne.

For at sikre fair konkurrence på tværs af landegrænserne, er det vigtigt med fælles internationale rammer og regler. Og fra dansk side skal vi sørge for at udnytte de gode muligheder vi har for at præge de beslutninger, der træffes i internationalt regi, herunder særligt i EU.

Gode rammer

Der er hård konkurrence på luftfartsmarkedet. Hvis dansk luftfart skal være konkurrencedygtig, skal luftfarten have gode økonomiske rammevilkår. I de senere år er det blevet markant billigere for forbrugerne at flyve. Derfor får afgifter og gebyrer også større betydning. Det er vigtigt, at vi sammensætter og tilpasser disse til de udfordringer, erhvervet står overfor.

Som erhvervsmand er jeg også meget opmærksom på, hvor vigtigt det er at undgå unødigt administrativt bøvl. I samarbejde med erhvervet, er de offentlige myndigheder på luftfartsområdet derfor gået i gang med at vurdere mulighederne for at gennemføre administrative lettelser.

Vigtigt samspil

I det hele taget er det vigtigt, at der er et godt og effektivt samspil mellem luftfartserhvervet og de offentlige myndigheder på luftfartsområdet. Det forudsætter blandt andet, at der er en god og konstruktiv dialog.

Transportøkonomisk Forening holder den 24. november 2005 en konference om dansk luftfartspolitik. Jeg håber, at jeg på denne konference kan få en god debat med luftfartserhvervet om, hvordan vi sikrer fremgang for luftfarten i Danmark.

Endelig har jeg netop offentliggjort en rapport ?Dansk Luftfart 2015 ? muligheder og udfordringer?.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109