Adræt og nøjsom
Transport-Tidende prøvekørte to helt ens Daily?er med automatgearkassen ? her fungerede den ene helt problemfrit på de kringlede bjergveje i Sydfrankrig, mens computeren i den anden virkede lidt sen i optrækket, når der skulle geares op eller ned.
Men en uges test af en Daily 35S12 på danske veje af en produktionsmodel, har aflivet ethvert forbehold hos Transport-Tidendes testkører.
Det er tydeligt, at Iveco har formået at gøre teknologien moden til en stresset transporthverdag.
Kun et par gange i løbet af testkørslerne krævede det lidt massage af speederen for at få det automatiserede gearskifte til at skifte op, når det ?hang? fast i 2. eller 3. gear.
Dermed ligger Agile-gearkassen sig i den gode ende, da tilsvarende periodisk computer-sløvhed er almindeligt hos konkurrenternes varebiler med automatiseret gearskifte. Når det gælder Daily Agile er teknologien ikke perfekt, men tæt på ? og helt sikkert godt nok til en praktisk transporthverdag på danske veje.
Seks gear
Gearkassen, der har seks fremadgående gear plus bakgear, er produceret af ZF, der også har udviklet den mekaniske robot, der skifter gearene på det der grundlæggende er en almindelig manuel gearkasse. Softwaren, der styrer gearskifte robotten, har Iveco selv udviklet.
I modsætning til et automatgear, der øger brændstofforbruget sammenlignet med en manuel gearkasse, så sparer det automatiserede gearskifte brændstof. De forskellige producenter angiver typisk mellem 6 og 12 procent, sammenlignet med en tilsvarende bil med menneskeligt betjent gearkasse.
Det er vanskeligt at lave præcise test på brændstofforbruget uden et tilsvarende køretøj at sammenligne med. Men indtrykket fra testugen var klart, at Daily Agile ikke frådser med den dyre dieselolie.
Da automatiseringen også er mere skånsom ved drivlinien, sparer det også vedligeholdelsesomkostninger her. Kun fremtiden vil vise, om den ekstra mekanik i gearrobotten og den tilhørende elektronik i sig selv vil øge antallet af værkstedstimer.
MotorvejsgearAgile-gearet sparer naturligvis også chaufførkræfter. Det er især en velkommen hjælper ved bykørsel, hvor det sparer både kræfter og opmærksomhed, der i stedet kan koncentreres om trafikken til gavn for trafiksikkerheden. Det 6. gear anvendes først fra omkring 100 km/t, og er derfor reelt et rent motorvejsgear.
I de ? i praksis få ? situationer, hvor chaufførens tålmodighed ikke rækker til elektronisk styret gearskifte, kan der let skiftes til manuelt sekventielt gearskifte.
Transport-Tidende havde valgt at prøvekøre testbilen uden ballast ? da arbejdsbiler trods alt kører mange tomme kilometer, uanset hvor effektiv disponeringen af bilen er.
Dailys klassiske opbygning med selvstændig chassisramme gør, at køreegenskaberne mere minder om en lastbil end en moderne kassevogn. Til gengæld klarer Daily et ton eller to over bagakslen, med en stil og overbevisning, der placerer den italienske slider i fronten af kassevognsfeltet, hvor konkurrenternes lidt polerede og personvognslignende køreegenskaber, ikke udvikler sig lige gunstigt, når der er læs på.
Testbilen blev prøvekørt med forskellige belastninger fra 250 og op til omkring 1.000 kilo.
Motoren i testbilen var den veloplagte 2,3 liters motor, der yder 116 hk og et drejningsmoment på 270 Nm. Topmomentet leveres i spændet mellem 1.800 og 2.800 omdrejninger per minut og dermed er der et ganske respektabelt kraftoverskud til de fleste opgaver på danske veje.
Har man brug for flere kræfter leveres 2,3 liters motoren i en version på 136 hk (der findes også en 96 hk version). Rækker det ikke så må man op på 3.0 liters motoren, der yder 166 hk og et moment på 380 Nm, der nu også kan leveres med Agile-gearkassen.
Transport-Tidende vil i december bringe en test en Daily med 3.0 liters motor og Agile-gearkasse. Merprisen for det automatiserede gearskifte er kr. 14.438 kroner inkl. afgift før moms. En udgift som hurtigt er tjent hjem, hvis blot løfterne om lavere brændstofforbrug holder nogenlunde.
-----