23948sdkhjf

Vignet lobbyister i sving

Europaparlamentets trafikudvalg stemmer i dag om det nye eurovignet-direktivforslag

Europaparlamentets trafikudvalg stemmer i dag om det nye eurovignet-direktivforslag



EU-Kommissionens direktivforslag til en ny eurovignet-ordning behandles i dag mandag i Europaparlamentets trafikudvalg. Lige til det sidste har lobbyister fra den internationale vognmandsorganisation IRU, samt de nationale vognmandsorganisationer som danske DTL arbejdet for at påvirke trafikudvalgets medlemmer.

DTL har netop haft et møde med trafikordføreren Corien Wortmann-Kool, hvor man drøftede de ”kildne” emner i direktivforslaget: Internalisering af eksterne transportomkostninger, skatte/afgiftsneutralitet for vignetafgifter og såkaldte Mark-ups.

Der er principielt bred politisk enighed i parlamentet om at de enkelte transport skal bære alle omkostninger ved transportaktiviteterne – det gælder ikke kun infrastrukturomkostninger, men også miljø- og sundhedsomkostninger. Men striden står om, hvornår internaliseringen skal gennemføres for de enkelte godstransportformer.

Blandt andet de europæiske jernbaner ser gerne, at internaliseringen sker snarest på landevejsområdet – til gavn for jernbanernes konkurrenceevne.

Corien Wortmann-Kool arbejder sammen med andre for et kompromisforslag, der skal udsætte en beslutning om internalisering indtil, det er muligt at gennemføre den for alle transportformer samtidig.

Et kompromis, der naturligvis har opbakning fra de europæiske vognmænd.

Wortmann-Koll vurderede, at Parlamentet formentlig vil gøre øremærkning af indtægterne fra vejafgifterne til investeringer i infrastrukturen til et krav, selv om der er massiv modstand i de nationale regeringer mod dette indgreb i medlemslandenes fiskale handlefrihed.

- DTL mener, det er vigtigt, at der vedtages regler for Eurovignetten, som er retfærdige og praktisk anvendelige. Afgifter skal ikke bruges til at fremme den ene eller den anden transportform, men til at sikre at omkostningerne dækkes, og at infrastrukturen kan vedligeholdes og udvikles. Problemet opstår, hvis vejafgifter anvendes til at finansiere andre transportformer, som det f.eks. er tilfældet med anvendelsen af Mark-ups. Det kan vi ikke acceptere, udtaler DTLs adm. direktør Erik Østergaard

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.129