23948sdkhjf

Når man skal frem i terrænet

I Nordamerika og visse Europæiske lande er fire akslede lastvogne med trippelbogie og træk på alle tre bogieaksler interessante - men ikke i Danmark Trippelbogier med træk på alle tre aksler er et helt ukendt fænomen på danske lastvogne. Det skyldes ikke mindst den snærende bestemmelse, der nedsætter totalvægten for fireakslede lastvogne fra 32 ton til maks. 29,5 ton, hvis ikke akslerne er placeret i to bogier. Fireakslede lastvogne med trippelbogier er ellers en god løsning ved entreprenørkørsel, og hvor man skal køre med en bagmonteret kran. Men vægttabet ved de danske regler på 2,5 ton, så derfor vælger de fleste en version med to bogier.

I Nordamerika og visse Europæiske lande er fire akslede lastvogne med trippelbogie og træk på alle tre bogieaksler interessante - men ikke i Danmark

Trippelbogier med træk på alle tre aksler er et helt ukendt fænomen på danske lastvogne. Det skyldes ikke mindst den snærende bestemmelse, der nedsætter totalvægten for fireakslede lastvogne fra 32 ton til maks. 29,5 ton, hvis ikke akslerne er placeret i to bogier.

Fireakslede lastvogne med trippelbogier er ellers en god løsning ved entreprenørkørsel, og hvor man skal køre med en bagmonteret kran.

Men vægttabet ved de danske regler på 2,5 ton, så derfor vælger de fleste en version med to bogier.



Kommer man til Canada og det nordlige USA, hvor vogntogsvægten normalt er på 63 ton, er trippelbogier med træk på tre aksler helt almindelige.

Interessant nok bliver en del af disse bogier produceret af bl.a. SISU AXLES i Finland.

En typisk forvogn i en skovvogntog er i det Nordamerikanske område f.eks. en fireakslet Wester Star med modelbetegnelsen 49 SX.

Langsnudet

Den er langsnudet og forsynet med en trippelbogie, hvor der er træk på alle tre aksler. Alle tre aksler er også faste det, idet ingen af dem kan dreje, og alle tre aksler er forsynet med tvillingehjul. Denne trippelbogie er konstrueret af Meritor, der jo er en global akselproducent, som leverer både til DaimlerChrysler-koncernen, Paccarkoncernen, Renault, Mack, Volvo og IVECO m.fl.

Den bærer typebetegnelsen Meritor RZ 69 -166 R-series-tridem-wide (R står for Rockwll, T står for Tridem, mens 69 står for belastning i tusinde pund og 1 for enkeltreduktion).

Meritor-versionen er således med enkelreduktion. Skal man have en kraftigere tridembogie med træk på alle tre aksler og navreduktion, så er det meget almindeligt med en SISU-løsning, hvor man har den forreste aksel med styring og enkeltmontering, mens de to bagerste aksler er faste og med tvillingmontering.

SISU AXLES leverer drivaksler med styring, der kan klare en belastning på op til 14 ton. Akslerne finder da også anvendelse inden for mange andre områder end lige blot lastvogne. Det kan f.eks. være mobilkraner etc.

De sværeste

De sværeste versioner af SISUs trippelbogier med træk på alle tre aksler og styring på den forreste aksel er konstrueret, så de kan klare belastninger op til 48 ton.

SISU AXLES' hovedaftagere af disse trippelbogier er Ginaf i Holland, der fremstiller specielle mangeakslede entreprenørvogne med træk på alle aksler, baseret på DAFchassis, førerhus og motor m.v. samt det Paccar-ejede Kenworth lastvogne, der benyttes som trækkraft i road trains på det australske marked.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109