23948sdkhjf

Så takker den langsnudede lastvogn af

SCANIA holder nu op med at producere rigtige langsnudede lastvogne - Volvo derimod øger produktionen. Bare ikke til det europæiske marked. Vi har her på falderebet testet en treakslet T-model på de jyske veje. Faktisk er det mange år siden, der har været så megen opmærksomhed omkring de langsnudede SCANIA lastvogne. Men nu har den svenske lastvognsproducent proklameret, at den sidste T-lastbil ruller af båndet om ganske kort tid. Eksempelvis har Dieselhuset A/S, der er aut. Scaniaforhandler i Midt- og Sydøstjylland, leveret det sidste eksemplar i deres regi. Interessant nok har Volvo aldrig produceret så mange langsnudede lastvogne som netop nu. De går bare ikke til det europæiske marked. Derimod kører de nye langsnudede Volvo-lastvogne som en succes i hele det Nordamerikanske område.

SCANIA holder nu op med at producere rigtige langsnudede lastvogne - Volvo derimod øger produktionen. Bare ikke til det europæiske marked. Vi har her på falderebet testet en treakslet T-model på de jyske veje.

Faktisk er det mange år siden, der har været så megen opmærksomhed omkring de langsnudede SCANIA lastvogne.

Men nu har den svenske lastvognsproducent proklameret, at den sidste T-lastbil ruller af båndet om ganske kort tid.

Eksempelvis har Dieselhuset A/S, der er aut. Scaniaforhandler i Midt- og Sydøstjylland, leveret det sidste eksemplar i deres regi.

Interessant nok har Volvo aldrig produceret så mange langsnudede lastvogne som netop nu. De går bare ikke til det europæiske marked. Derimod kører de nye langsnudede Volvo-lastvogne som en succes i hele det Nordamerikanske område.



Måske er det også en fejl, som Scania nu begår ved at nedlægge produktionen. Men det er en kendsgerning, at den lave afsætning ikke har kunnet retfærdiggøre udviklingsom-kostningerne m.v.

Samtidig har lovgivningen i det meste af Europa heller ikke ligefrem givet de langsnudede lastvogne medvind på bakkerne. Her kigges nemlig ikke blot på lastelængde men også på totallængde.

Vil man have en langsnudet lastvogn, må man derfor give køb på ladlængden. Så er det lige meget med chaufførens førermiljø. En af undtagelserne er dog Scanias hjemland, Sverige.

Svensk førermiljø

Her har man ikke så snærende bånd. Kører man i Sverige med en "europatrailer" på 13,65 meter, er der ikke noget i vejen for at have en treakslet langsnudet trækker foran - som endog måske har en lang akselafstand. Bare vogntoget holder sig under 24 meter i total-længde.

Ikke alene giver det bedre førermiljø for chaufføren, men samtidig har vognmanden en enorm fleksibilitet, fordi man i Sverige kan anvende den slags vogne sådan at de kan have en aftagelig ladopbygning med en ordentlig ladlængde, der efter behov kan erstattes med en sættevognsskammel.

Men tiden er som sagt ikke mere til de langsnudede lastvogne i Europa. I 2004 blev der solgt færre end 1000 stk., så Scania har valgt at nedlægge produktionen. Faktisk er det lidt ærgerligt, at det sker nu, hvor Scania har lige så højt et komfortniveau på T-modellerne som på de frembyggede serier.

Da man producerede L/LS/LT140 var de ikke så komfortable at køre i som de frembygge-de søskende LB/LBS/LBT140. Det skyldtes, at førerhusets affjedring på L/LS/LT140 ikke var nær så udviklet som på de frembyggede. På dagens T-serier er førerhusaffjedringen bare helt i top.

Alle glade

Her på falderebet har jeg haft mulighed for at prøvekøre en treakslet SCANIA T580, regi-streret på svenske nummerplader, hvorfor den netop var i en rigtig akselafstand.

Denne akselafstand kunne aldrig registres i Danmark, hvor vi jo har snævre bestemmelser på det felt.

For at jeg ikke skulle køre solo med trækkeren havde Scania Danmark, fået lov til at låne en lastet tanktrailer hos Johs. Rasmussen i Svebølle. På den måde kunne vogntoget holde sig inden for de tilladte 16,50 meter i totallængde, så alle kunne være glade.

Versionen er en rigtig treakslet trækker med en drivaksel, en bogieaksel med tvillingehjul og luftaffjedring. Førerhuset er TOPLINE-versionen, som er højeste niveau med masser af plads og et godt førermiljø til følge.

Faktisk er T-versionen den eneste Scania med rigtigt gennemgående fladt gulv, som det ellers kendes fra Mercedes Actros Megaspace og Renault Magnum. Alt er placeret fornuf-tigt inden for førerens rækkevidde. Der er gode muligheder for at bevæge sig rundt i fører-huset takket være det flade gulv.

Det eneste ankepunkt er nok gearstangens vandring. Det er utrolig svært at fornemme, hvilket gear man lige rammer. Egentlig burde det være lettere end i R-modellerne, når nu gearstangen går næsten direkte ned i gearkassen. Men det er ikke tilfældet.

Hvad med Opticruise

Skulle jeg selv have stået for specificeringen af en sådan lastbil, ville jeg nok have valgt at få den med Opticruise. Så ville problemet være løst med den lille smarte gearvælger under rattet, der jo er en superløsning.

Motoren er den største version af 16 liters motoren indtil den næste generation R620 kommer på markedet om kort tid.

Test-turen gik lidt rundt i Sydøstlige Jylland omkring Kolding, Give, Vejle området, hvor der var mulighed for både at køre på motorvej, landevej og i bytrafik.

Med den store motor, var det selvfølgelig en fornøjelse at køre med denne T-model. Den kan jo strækkes langt i de høje gear, så man behøver ikke at skifte gear særlig ofte.

Ude på bakkerne ved Vingsted, suste den bare op. Men man skal huske at vognen og mo-toren er dimensioneret til 60 ton vogntogsvægt, der jo er normen i dag i Finland og Sveri-ge.

God stabilitet

Rent køremæssigt er der god vejkontakt, servostyringen styrer meget præcis og affjedrin-gen er meget tilpas efter min mening.

Den tvillinghjulsmonterede bogie giver en god stabilitet, noget som f.eks. kan have betyd-ning ved kørsel med en tankvogn med højt tyngdepunkt.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125