De nye skrappe regler
Brug IT-løsninger til at håndtere arbejdstiden lød opfordringen på et DTL-medlemsmøde i Fredericia om arbejdstid og køre-hviletid
Skærpede sanktioner ved overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne og det nye arbejdsdirektiv fik ca. 400 mange vognmænd og chauffører til at møde op, da DTL for nylig i Fredericia satte fokus på de nye temaer
Arrangøren var Vejle Amts Vognmandsforening, der med mødet gerne ville have aflivet alle de rygter og myter som for tiden florerer på området.
Advokat og afdelingschef i ATL, Andre Rouvillain gennemgik på pædagogisk vis det nye EU-arbejdsdirektiv, der for ansatte trådte i kraft den første juli i år, mens selvkørende vognmænd først er omfattet af direktivet pr. 23. marts 2009.
- Vort erhverv kan ikke bære, hvis der sker et stort uheld med en lastvogn indblandet og det måske viser sig, at chaufføren ikke har sovet tilstrækkeligt eller har kørt for stærkt ifølge lovgivningen. Og så er det for øvrigt ligegyldigt, om det har haft nogen indflydelse på årsagen til uheldet, sagde han.
Der er ikke tvivl om, at alt det nye kommer til at stille store administrative krav til ledelsen i vognmandsforretningerne fremover. Man bliver nødt til at have styr på hvad der er arbejdstid og hvad der er rådighedstid samt hvad der så er hviletid.
Specielt afgrænsningen mellem rådighedstiden og de to øvrige størrelser er svære at håndtere.
Afdelingschefen opfordrede dog kraftigt til, at man benytter IT-løsninger til at håndtere forholdene.
- Alt andet vil være uprofessionelt og spild af tid, sagde Andre Rouvillain.
Irriterende knapDer blev på mødet givet udtryk for frustrationer omkring den ændrede politik med anvendelsen af knappen på kontrolapparatet. Samtidig blev det fastslået, at køre- og hviletidsbestemmelserne er ikke ændret. Det, som er ændret, er sanktionerne, hvor bødetaksterne har fået et alvorligt hak opad ligesom, der ikke skal så meget til før kørekortet inddrages for en periode og en ny køreprøve skal bestås inden man igen kan køre.
-----