23948sdkhjf

Længe ventet rapport om bremser endelig offentliggjort

Det ser ikke så godt ud med bremserne på påhængskøretøjerne viser rapporten der er lavet på baggrund af undersøgelse af 50 vogntog Den længe ventede rapport om bremser på tunge køretøjer er netop blevet offentliggjort. Ved den offentlige fremlæggelse som skete på et møde i Transportministeriet var der en mindre debat om en del forhold omkring bremserne. Essensen i rapporten er at lastvogne-ne generelt har gode bremser. Til gengæld har mange påhængsvogne og trailere svært ved at bremse optimalt.

Det ser ikke så godt ud med bremserne på påhængskøretøjerne viser rapporten der er lavet på baggrund af undersøgelse af 50 vogntog

Den længe ventede rapport om bremser på tunge køretøjer er netop blevet offentliggjort. Ved den offentlige fremlæggelse som skete på et møde i Transportministeriet var der en mindre debat om en del forhold omkring bremserne. Essensen i rapporten er at lastvogne-ne generelt har gode bremser. Til gengæld har mange påhængsvogne og trailere svært ved at bremse optimalt.



Ifølge rapporten kan 38 % af de påhængskøretøjer som kører ude på vejene ikke klare kravene i loven. Eller sagt på en anden måde, for hver gang der er ti påhængskøretøjer, så bremser de fire dårligt. Selve projektet er startet op på baggrund af et initiativ fra vognmandsbranchen og derefter har et samarbejde mellem myndighederne, 13 vognmandsvirksomheder, der har lagt køretøjer til, samt en projektfølgegruppe med repræsentanter fra forskellige berørte organisationer dannet baggrund for rapporten. Rap-porten i sig selv er et enestående stykker arbejde, hvor der aldrig tidligere er lavet noget tilsvarende. Fra starten havde Færdselsstyrelsen skitseret opgaven: Bremseevnen følges for 50 kendte vogntog over en ét-årig periode med henblik på at belyse bremseevnens udvikling samt: Bremseevnen måles på 120 tilfældig udvalgte vogntog, som skulle kontrol-leres ved landevejskontrol med henblik på at belyse bremseevnen for køretøjer i alminde-lig drift. Tilsammen blev der på den måde målt 50 vogntog fem gange, hvilket er sket over lidt mere end et år samt 120 sporadiske, så der i alt er udført 370 målinger. Man kan så spørge sig selv, hvorfor det først er nu man laver en sådan rapport. I transportbranchen har bremseproblemer med påhængskøretøjer tilsyneladende været kendt i mange år. Det væsentlig er dog at rapporten nu er kommet og så er spørgsmålet, hvad skal der så ske. Bremseevnen er ofte for svagt helt fra starten og måske er bremserne dimensioneret med for ringe bremsekraft.

Jævnligere service og målinger er Færdselsstyrelsens råd til en forbedring af bremserne

Færdselsstyrelsens råd er at man servicerer sine bremser noget jævnligere, d.v.s. fire gange årligt og samtidig hver gang kontrollerer, hvor effektive bremserne er. Det at måle er også at vide lød det, måling bør ske ved hvert eftersyn. Ved køb af nyt materiel lød Færdselsstyrelsens anbefaling på at man forlanger at få noget bedre fra leverandørerne. Vognmand Chr. Jensen, Asaa, der var den eneste vognmand som var til stede ved offent-liggørelsen, spurgte om man i Færdselsstyrelsen kunne anvise aksler med bremser, der er bedre end dem, der kendes i dag. Det kan man ikke, men Færdselsstyrelsen opfordrede til, at man som køber af rullende materiel holder leverandøren fast i at bremseevnen alle-rede ved førstegangssynet skal ligge på linie med det der er anført i typegodkendelsen. Vognmand Chr. Jensen kunne nemlig fortælle om trailere der allerede ved førstegangssy-net havde haft en bremsevirkning på kun 44 %, der jo er langt under det tal, som står an-ført i typegodkendelsen. Man kan så undre sig over at Færdselsstyrelsen ikke har sat sig sammen med de ganske få udbydere af aksler. Der er kun tale om en håndfuld udbydere og så har talt problemerne igennem med dem. Det er jo ikke vognmændenes skyld, hvis bremserne på påhængskøretøjernes aksler allerede fra dag et er for dårlige. Rapporten er også en retningsviser for at der bør gennemføres mere kontrol af tunge køretøjer. Færd-selsstyrelsen kunne også godt tænke sig at kravene til udenlandske køretøjers bremseev-ne blev skærpet i hjemlandet. Rapporten vil blive oversat til andre sprog og udsendt i EU-regi, så man også sætter ind på europæisk plan med en eventuel revision af bremsedirek-tivet. Hvis vognmanden vil vide hvordan det helt nøjagtigt står til, så anbefalede kontorchef Ib Rasmussen at man siger til synsfolkene: vi tror ikke på bremseprøven, så vi vil i stedet gerne have lavet en måling med læs ude på vejen. Ib Rasmussen sagde at man fra Færd-selsstyrelsen også vil anbefale rigspolitiet at man kigger mindre på lastbilernes forlygter og bremser. I stedet skal indsatsen skærpes med mere fokus og kontrol af påhængskøretø-jernes bremser.

Nyt tiltag måske på vej fra Applus

Direktør Jesper Hansen fra Applus Bilsyn kom under fremlæggelsen med en idé om at Applus Bilsyn nu vil sondere interessen for at få lavet en bremsekampagne, så man kan få tjekket sine bremser regelmæssigt og få tildelt en bremsemærkat, så andre trafikanter kan se her kører et køretøj som har tjek på bremserne. Hvis der er interesse vil vi nok lave en bred tilbudspakke, så kunderne kan tilmelde sig ordningen og få lavet tjek, når det pas-ser.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109