De nye EURO Normer fyldte meget
Der var en strøm af nyheder fra lastvognsproducenterne som kappes om, at matche på kommende EURO normer - Knap som mange øvrige nyheder
RAI messen var sædvanen tror en interessant oplevelse. Nyhederne fandtes især på last-bilsiden, hvor den altovervejende del handlede om de nye emissionskrav, som har medført udskiftning eller meget kraftige opdateringer af lastbilmotorerne hos så at sige alle last-vognsmærker.
Trafiksikkerheden fik da også et par ord med på vejen. Den hollandske trafikminister Karla Peijs sagde i sin åbningstale, at hun inden for en årrække ville gøre Holland til det mest trafiksikre land i Europa.
Og så mente hun, at lastbilproducenterne af hensyn til miljøet bør gå direkte til EURO5 normen. Måske får hun her hjælp fra den tyske maut.
Lastvogne med EURO5 klassificerede lastvogne vil nemlig i efteråret 2006 opnå en rabat på mauten i Tyskland. Så selv om EURO 4 normen først træder i kraft til den første okto-ber næste år, og EURO5 normen først indføres i slutningen af 2009, vil alle producenterne dog være klar med lastvognsversioner, som inden for det næste års tid allerede vil kunne matche EURO 5 normen.
Nok så interessant vil samtlige producenter også tilbyde en EURO5 løsning med SCR-teknik, som kræver påfyldning af AdBlue for at fungere.
I forvejen har MAN og Scania ellers proklameret, at deres EGR (udstødningstilbageførsel) løsninger er en langt bedre end SCR-varianten. Og med AdBlue dukker spørgsmålet op om, hvorvidt om brugeren af en lastvogn, der skal have påfyldt AdBlue nu også påfylder det rigtige stof, og ikke snyder ved for eksempel at påfylde vand i stedet. Måske kan sne-dige teknikere vil være i stand til at omprogrammere vognenes motorteknik, så motorerne kan køre uden brug af AdBlue - hvilket vil betyde, at vognene pludselig kun er en EURO 0 eller i bedste fald en EURO 1. Skeptikerne peger på, at der kan ære fare for, at vognens motorstyring blot omprogrammeres, så vognen derefter kommer til at køre rundt med en lav EURO-klassificering - til skade for miljøet.
Men endnu har ingen af de to nævnte producenter dog været i stand til at vise en EGR-løsning, der kan klare EURO5 normen, så både MANs og Scanias EURO5 versioner er baseret på anvendelsen af SCR-teknik. Begge hævder dog, at de vil være klar med EGR-løsninger inden EURO5 normen træder i kraft i 2009.
Nyt overaltPå samtlige syv lastvognsfabrikanters stande var nyheder.
DaimlerChrysler, der var først med sin BlueTechløsning på Mercedes Actros, som imøde-går EURO4 og 5 med SCR-teknik var selvfølgelig udstillet. Ligeledes havde IVECO en utrolig flot stand, hvor man viste de nye modeller, som opfylder kravene i EURO4 og 5 ved hjælp af SCR-teknik. Som noget meget interessant viste IVECO en ny turbolader, der har en generator monteret direkte på turboakslen. Denne generator opfanger udstødnings-energi og transformerer den til drivlinen ved hjælp af elektrisk energi. Denne nye version kan i forhold til almindelige turboladere være med til at give en brændstofbesparelse på op mod 2 pct.. Den nye turboladning forventes introduceret i IVECOs motorprogram ved kommende opgraderinger.
Udviklingen er sket som et samarbejde mellem Holset, IVECO og Cummins.
Volvo viste hele det nye program, som bl.a. også omfatter et stort opbud af EURO4 og 5 motorer, der også benytter sig af SCR-teknik. Volvokoncernen har jo valgt at konstruere en helt ny 13 liters motor, som her blev vist frem for offentligheden for første gang.
Hos Renault stod der også nyheder. Først og fremmest den nye Premium Road, som blev præsenteret for ca. halvanden måned siden. Samtidig var der også en ny faceliftet Renault Magnum med den nye 13 liters Volvo-motor, så Magnum inden længe også kan leveres i en EURO 4 eller 5 version med SCR-teknik.
DAF var jo på hjemmebane, så de hollandske lastvognsproducent benyttede lejligheden til at afsløre en helt ny lastvognsmodel kaldet DAF 105. Den nye DAF har en helt ny 13 liters Paccar-motor, der også vil kunne klare de kommende euronormer ved hjælp af SCR-teknik.
Scania viste også sit EURO4 program med de sidste nyheder, som blev præsenteret før-ste gang for to måneder siden. Scania klarer jo EURO4 normen ved at anvende turbo-compound-løsning sammen med EGR-løsningen på de sekscylindrede motorer. På de ottecylindrede anvender Scania også SCR-teknik for at klare EURO4normen.
Hos MAN havde man armene helt oppe. MAN viste nemlig for første gang sin nye model TGM, der er en ny model som skal dække hullet mellem de tunge versioner i TGAserien og de lette lastvogne i TGLserien. På messens første dag blev MANs TGLserie kåret til TRUCK of the Year 2006, så der var bestemt grund til den store begejstring hos den tyske producent.
Få øvrige nyheder
Derimod var det ikke lige så let lige at få øje på nogle store nyheder på områderne op-bygninger, påhængsmateriel, kraner tippelad m.v. Noget var der dog. Bl.a. viste Noote-boom en spændende ny blokvogn med pendelaksler og hydraulisk styring, hvor der samti-dig er en grøft hen over akslerne. Denne grøft kan f.eks. finde anvendelse til at armen på en stor gravemaskine kan sænkes langt ned. En mulighed der har været efterspurgt i mange år
Højbjerg Maskinfabrik stod for den store nyhed på kransiden, hvor den store kranprodu-cent præsenterede en ny grabkran på RAI 2005.
Kommunikationsudstyr er også blevet en stor artikel. Moderne kommunikations- og flåde-styringssystemer hjælper ejerne af køretøjerne med at holde styr på en lang række vigtige data.
Som noget virkeligt nyt præsenterede Frigoblock sin nye kølemaskine til trailere. Fri-goblock har indtil i år stort set koncentreret sig om markedsføring af køleanlæg, hvor last-vognens motor er udstyret med en generator, der laver strøm til en elektrisk drevet køle-maskine. Men nu præsenterer Frigoblock en hybrid kølemaskine, der både kan køre på strøm og ved hjælp af sin egen dieselmotor.
For blot få år siden var der kun udbydere af kølemaskiner på markedet. Inden for de sidste to år, er der kommet to udbydere mere, som tilsyneladende er i gang med at bide sig fast. Man skal så også huske på at markedet er enormt i dag, hvor trailermarkedet nærmest er eksploderet i Europa. Frigoblock fremhæver at deres nye maskine, har mange fordele, så som et lavt støjniveau. Dieselmotoren kommer fra en Smartpersonbil. Der er tale om en DaimlerChrysler CDI Dieselmotor med bl.a. Commonrail brændstofindsprøjtningssystem samt Turboladning med Intercooler og partikelfilter. Med valget af en personvognsmotor, der produceres i et stort antal, er der også gode muligheder for at holde serviceomkost-ningerne nede. Den nye kølemaskine har en vægt på kun 542 kg, hvilket er betydelig min-dre end mange andre anlæg. Selve monteringen på fronten af kølekassen er også meget forenklet i forhold til kendte produkter Det betyder at man hurtigt kan bytte kølemaskine eller helt fjerne den uden man behøver at skulle lave noget indvendig i kølekassen.
På RAI udstillingen var maskinen da også blandt de nominerede til prisen Innovation Award.
-----