23948sdkhjf

Danske lastvogne på Balkan

Neptun Transport holder fast i danske vognmænd og chauffører på stykgodstransporter til Balkan. Da Berlin-muren blev revet ned i 1989 åbnede det med et slag for et kæmpestort marked for danske transportvirksomheder. En af de mange, der prøvede lykken mod øst, var Neptun Transport A/S , der blev stiftet i 1990. Men i modsætning til de mange danske vognmænd og speditører, der har trukket følehornene til sig, så er Neptun Transport i dag den største danske speditør på Balkan og har betydelige aktiviteter i resten af Østeuropa. Virksomhedens succes bliver ikke mindre bemærkelsesværdig af, at fire femtedele af stykgodstransporterne stadig køres med danske lastvogne med danske chauffører bag rattet.

Neptun Transport holder fast i danske vognmænd og chauffører på stykgodstransporter til Balkan.

Da Berlin-muren blev revet ned i 1989 åbnede det med et slag for et kæmpestort marked for danske transportvirksomheder.

En af de mange, der prøvede lykken mod øst, var Neptun Transport A/S , der blev stiftet i 1990. Men i modsætning til de mange danske vognmænd og speditører, der har trukket følehornene til sig, så er Neptun Transport i dag den største danske speditør på Balkan og har betydelige aktiviteter i resten af Østeuropa.

Virksomhedens succes bliver ikke mindre bemærkelsesværdig af, at fire femtedele af stykgodstransporterne stadig køres med danske lastvogne med danske chauffører bag rattet.



- Vi er i dag nok en af de eneste danske transportfirmaer, der sender danske stykgodsbiler til Balkan, fortæller Jakob Pedersen, der er medejer af virksomheden og chef for bil divisionen.

Han lægger ikke skjul på, at det kun kan lade sig gøre, fordi Neptun Transport har så stor en markedsandel, at man har den nødvendige volumen. Men firmaet holder ikke fast i de danske vognmænd og chauffører af sentimentale grunde.

- Når det gælder fullloads, så er vi nødt til at tilbyde kunderne østeuropæiske lastvogne, hvis vi skal kunne konkurrere.

- Det nytter ikke noget, at vi fortæller kunden, at tingene fungerer godt hos os, hvis ikke vi kan køre transporterne til en konkurrencedygtig pris. Men når det gælder stykgods, så kræver det et andet kvalitetsniveau fra vores underleverandører og derfor bruger vi primært danske vognmænd. Vi har omkring 30-35 danske lastvogne, der kører med stykgods på Østeuropa og Balkan. Det svarer til 80 procent af vores stykgodsbiler, siger Jakob Pedersen.

Rigtigt første gang

Transporter på Østeuropa og især Balkan adskiller sig fra tilsyneladende lignende opgaver i Vesteuropa. Papirarbejdet er mange gange tungere, og sker der fejl, så koster det rigtigt mange ressourcer at udrede trådene.

- Vi har de nødvendige erfaringer på området, og vi gør meget ud af at gøre tingene rigtigt første gang. Der er ikke meget forskel på en transport fra København til Roskilde og så en fra København til Hamborg. Hvis en palle, der skulle til Paris ender i Hamborg, så det let at sende den med den næste bil. Hvis en palle, der skulle til Tyrkiet ender i Bulgarien, så kræver det involvering lokale toldmyndigheder og af konsulaterne i begge lande, og det er dyrt. Derfor er det også vigtigt, at vores underleverandører har den nødvendige kvalitet og arbejder ud fra de samme målsætninger som os, forklarer adm, direktør Peter Svendsen.

Sværgodstransport

Neptun Transport A/S har domicil i beskedne kontorer på Glückstadvej på Frihaven i København, hvor virksomheden beskæftiger 14 medarbejdere inklusive de tre ejere Peter Svendsen, Jakob Pedersen og Per Larsen.

Aktiviteter er opdelt i to divisioner: en oversøisk division med fokus på projektlaster og en bil division, der har specialiseret sig i biltransporter til Østeuropa og Balkan og Mellemøsten.

Når det gælder projektlaster fylder vindmøller en stor andel af ordrebogen.

Her har Neptun Transport netop oprustet med åbningen af en afdeling i Vejle og ansættelsen af Henrik Funk, der er udlært speditør og har 21 års erfaring i branchen.

Senest i en ledende stilling hos en transportkøber, hvor han har beskæftiget sig med sværgods-transporter.

De tre ejere er enige om, at Neptun Transports succes er baseret på virksomhedens evne til at lytte til kunderne og reagere på deres ønsker.

- Vores største styrke har altid været, at vi er gode til at lytte til kunden og forstå hans behov og så reagere på det. Det bliver vi endnu bedre til med et kontor i Jylland, hvor vi har mange af vores kunder, siger Peter Svendsen.

Henrik Funk skal dels udvikle sværgods-aktiviteterne, men også på længere sigt fungere som chef for bil divisionens aktiviteter i takt med, at der ansættes flere medarbejdere på kontoret.

Østchauffører er blevet bedre

Neptun Transport har i sagens natur mange års erfaring med østeuropæiske vognmænd og chauffører.

- Det er blevet bedre i de senere år. Vi har ikke så mange 'sjove' historier med Østchauffører, som vi havde tidligere. Men der er stadig en væsentlig mentalitetsforskel, siger Peter Svendsen.

- Der findes selvfølgelig dygtige chauffører i Østeuropa. Generelt kan man sige, at jo tættere på Danmark de kommer fra, jo bedre er de. Og de er meget tættere på den danske standard i dag, end de var for bare få år siden. Men jeg vil nødigt sætte årstal på, hvornår de når dansk niveau, siger Jakob Pedersen.

Bøde fælden

Aktivitetsniveauet i branchen er højt i øjeblikket, og det mærker man også hos Neptun Transport. Det gælder også, når det drejer sig på manglen på danske chauffører.

- Vi har oplevet at vores faste vognmænd har problemer med at besætte ledige chaufførstillinger.

Neptun Transport har satellitovervågning på praktisk taget alle biler og kommunikationen med chaufførerne har høj prioritet.

- Danske chauffører er ikke engle og begår selvfølgeligt også fejl. Men de har generelt en langt højere faglig standard sammenlignet med chauffører fra Østeuropa. Det er vigtigt, at vi kan stole på vores chauffører, og der er mange af dem, som har kørt for os i mange år, siger Peter Svendsen.

Derfor vækker det nye arbejdstidsdirektiv og især de skærpede bøder i forbindelse med overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne bekymring i Neptun Transport.

- Målet med køre- og hviletidsreglerne er naturligvis fornuftigt og rimeligt. Men reglerne er alt for ufleksible. Det er helt urimeligt, at både chauffør og vognmand straffes med høje bøder, hvis chaufføren tvinges til at køre 20 minutter for meget, fordi han sidder fast i en kø et eller andet sted. Jeg kan godt forstå, hvis der er nogen, som opgiver at være med længere, siger Jakob Pedersen.

Han frygter, at mange danske vognmænd og chauffører vil opgive international trafik helt.

- Det vil være en katastrofe for hele branchen, hvis danske vognmænd stille og roligt trækker sig fra markedet. Det gavner ingen, heller ikke kunderne. Det bliver ikke bedre af, at politiet er tilbageholdende med at håndhæve reglerne over for udenlandske chauffører, fordi det er for besværligt og de oftest ikke får støtte til at inddrive bøderne fra myndighederne i vogntogets hjemland. Det er en helt urimelig konkurrenceforvridning, siger Jakob Pedersen og konstaterer, at det heller ikke gavner trafiksikkerheden, at kørslen overlades til udenlandske konkurrenter, hvoraf en del kører med ringere materiel end danske vognmænd.

- Hvis danske vognmænd og chauffører ikke længere vil være med, så mister ikke bare transportbranchen, men hele samfundet, et vigtigt aktiv, der har stor betydning for hele erhvervslivet, kommenterer Peter Svendsen.

Dyrt af spare

Neptun Transport ligger ikke skjul på, kunderne prioriteret prisen højt, når der skal vælges transportleverandør.

- Hvis man ikke kan levere et konkurrencedygtigt produkt, så fortjener man heller ikke at få ordren. Men man får hvad, man betaler for, og kunderne kan købe deres logistik for billigt. Det er en konstant balancegang for transportleverandørerne, at levere den ønskede service til en konkurrencedygtig pris. Vi oplever ofte, at få en forespørgsel på en opgave, hvor en anden så vinder ordren, fordi de er billigere. Men tit kommer forespørgslen igen, når den pågældende transportleverandør ikke har kunnet levere den vare, kunden har brug for og, så ender opgaven hos os. Men det kan være en dyr øvelse for kunden og i yderste konsekvens for kundens kunde, siger Jakob Pedersen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126