23948sdkhjf

Når der skal transporteres kalk i tankvogne

Selvom tankvogne er et lille marked i Danmark, og pulvertankvogne blot er en lille del af dette marked, findes der alligevel danske udbydere af produkterne - Vi har en tankvogn fra rå tank til færdig tankvogn med en ny Scania-trækker Markedet for pulvertankvogne er ikke ret stort i Danmark. Alligevel findes der udbydere på det danske marked, De flese af dem har og har en udenlandsk leverandør bag sig, som måske leverer den komplette løsning eller et halvfabrikata, som den danske udbyder selv bygger færdigt.

Selvom tankvogne er et lille marked i Danmark, og pulvertankvogne blot er en lille del af dette marked, findes der alligevel danske udbydere af produkterne - Vi har en tankvogn fra rå tank til færdig tankvogn med en ny Scania-trækker

Markedet for pulvertankvogne er ikke ret stort i Danmark. Alligevel findes der udbydere på det danske marked, De flese af dem har og har en udenlandsk leverandør bag sig, som måske leverer den komplette løsning eller et halvfabrikata, som den danske udbyder selv bygger færdigt.



Trans Inform har fulgt tankvognen, der er af kegletankstypen, fra den stod som rå tank hos MidtTank, siden har vi besøgt dankalk ved Aggersund, som i sommerens løb har fået tankvognen leveret sammen med en ny Scania trækker.

Den nye Interconsult tankvogn er lidt usædvanlig, fordi den har en spredt bogie, hvor der er 1800 mm afstand fra første til anden aksel, og derefter er der 1310 mm fra anden til tredje aksel - som i øvrigt er selvsporende, så den kan dreje ved fremadgående kørsel. Denne tankkonstruktion og akselplacering skyldes ønsket om, at man kan udnytte geome-trien helt ud med tre store tanke og et ekstra lille tankrum foran.

Den forreste aksel i trippelbogien er således placeret mellem det tredje og fjerde rum, hvor der lige netop er plads til, at akslen kan sidde uden at tage unødig højde.

- Det forreste rum betyder, at det er muligt at udnytte belastningen helt. En løsning der ikke har været mulig på tidligere tankvogne, fortæller chauffør Flemming Pedersen, som er meget godt tilfreds med at arbejde og køre med den nye tanktrailer.

De fire rum rummer henholdsvis 7,5 m3, 17,5 m3, 14,4 m3 og 17,7 m3 i alt 57,1 m3.

Pulvertankvognen er således fuldstændig tilpasset danske forhold og de her i landet gæl-dende 48 ton vogntogsvægt. Traileren er selvfølgelig med en 16 ton kingpin og en trippel-bogie bestående af tre stk. ni ton BPW-aksler, så totalvægten når op på 40 ton.

Med en egenvægt på 6,8 ton har traileren en lovlig lastevne på 33,2 ton, hvilket udstyr og opbygning taget i betragtning må siges at være ganske fornuftigt.

Til aflæsning af godset er der monteret en hydraulisk drevet kompressor, som sidder pla-ceret i et skab foran akslerne i højre side.

På trækkeren er der monteret en hydraulikpumpe, som sender hydraulisk tryk hen til kom-pressoren. Ved at benytte denne løsning, har man altid en kompressor på traileren og kan anvende andre trækkere til at læsse af.

Omvendt kan trækkeren også anvende sin hydraulikpumpe til at køre med en tippe-ladstrailer.

Kompressoren oparbejder så et stort tryk i systemet som lukkes ind i toppen af tanken, hvorefter godset lader sig blæse ind i siloer og lignende. Aflæsningen kan enten ske ud til venstre gennem et rør foran hjulsektion på traileren eller ud via bagenden.

Som noget rigtig smart er tanktraileren forsynet med et vægtmanometer, som sidder pla-ceret midt på toppen af tanken, og som kan drejes.

Det betyder, at chaufføren, når han står oppe oven på traileren og laster ned i tanken, he-le tiden kan se vægtmanometeret. Det er lavet så genialt, at det kan vise akseltryk - f.eks. på trækkerens tre aksler eller trailerens tre aksler på én gang. Eftersom displayet kan dre-jes, kan chaufføren altid se det, uanset om han står foran på tanken, eller han f.eks. står i bagenden. Det er virkelig en god løsning for at undgå kørsel med overlæs.

Optimerer bremsekraft

På det sikkerhedsmæssige område skal det nævnes at traileren er udstyret med BPW ECO plus aksler med skivebremser og et WABCO EBS bremseanlæg, der optimerer bremsekraften mellem det trækkende køretøj og traileren.

Generelt er der tale om en nydelig og funktionel pulvertanktrailer, hvor alt er gennem-tænkt, inden udstyret er placeret.

Vægtmanometeret på toppen af tanken, der er en unik løsning, er bare et eksempel på, hvor funktionelt og smart det kan gøres, når det bliver gjort rigtigt.

Mærke

Interconsult 3 akslet Pulvertankvogn af kegletankstypen med en selvsporende aksel

Type . STF4R-57CA

Stelnr.: YT950573151015079

Regnr.: LP5548

Grundproduktion : Interconsult Sverige

Færdigopbygning og salg : MidtTank Billund A/S Ødsted

Data :

Akseltryk trippelbogie : 3 x 9.000 kg (27.000 kg) teknisk
24.000 kg i flg. regattest

Totalvægt : 40.000 kg

Egenvægt: 6.800 kg

Lastevne: 33.200 kg (baseret på trækker der kan klare 16000 kg skammel-tryk)

Længde fra kingpin og bagud : 11.250 mm

Samlet længde vogntog: 15.875 mm (baseret på treakslet trækker)

Antal rum.: 4

Rumindhold : h.h.: 7,5 m3, 17,5 m3, 14,4 m3 og 17,7 m3 i alt 57,1 m3

Tankkonstruktion : Selvbærende tankkonstruktion i aluminium

Aksler : 3 stk. 9 ton BPW ECO plus, bagerste aksel selvsporende

Ophæng : BPW luftaffjedring med hæve sænkeventil

Bremser : Skivebremser med EBS Wabco 4S/3M anlæg

Håndbremse : Fjerderbremse på første og anden aksel

Dækmontering : 6 stk. 385/65 R 22.5

Aflæsningsudstyr : Kompressoranlæg med hydraulikpumpe på trækkeren og kom-pressor på traileren

Støtteben : Tanktraileren er forsynet med støtteben for at kunne kobles af

Baklys : Der er monteret to højtsiddende baklygter i bagenden

Arbejdslys : På siden lige bag støttebenene er der monteret arbejdslys

Sikkerhedsudstyr: Stige på bagenden og gangbro med fældbar rækværk på toppen

Fakta om DanKalk :

Virksomhed med et tungt transportbehov

Dankalk har egen logistikafdeling med egne køretøjer, der kører meget effektivt

Lige syd for Aggersund finder man det omfangsrige kalkleje dankalk, der er en del af den store foderstofkoncern DLG.
Her graver man kridt fra åbent kalkbrud, der forarbejdes og sælges til mange forskellige aftagere lige fra dækproducenter til kemisk industri, landbrug rensningsanlæg og kraft-varmeværker.
De fleste i transportbranchen er klar over, at kalk er noget der vejer godt til , så derfor handler det om at have nogle køretøjer, som kan laste maksimalt, når kalken skal trans-porteres.
Af samme grund har dankalk sin egen logistikafdeling med egen vognpark, der består af otte pulvertanktrailere samt syv trækkende enheder.
Salgschef Preben Christensen, der har ansvaret for hele afdelingen, siger til Trans Inform, at den ekstra trailer benyttes som reserve og ved højsæson, hvor man har en vognmand, som kan trække med traileren.
Det er store mængder, der kører med lastvognene fra dankalk.
- Årligt flytter vi 500.000 tons kalk og vore egen vogne transporterer ca. 110.000 tons. Samlet kører vores lastvogne ca.1.500.000 km, siger han
Der er dog ansat mange flere chauffører, end der er lastvogne, idet man kører i toholds-skift, og samtidig kører en afspadseringsordning, så hver chauffør har fri hver sjette uge. Er der rigtig knald på har man nogle afløsere der kan trækkes på og hvis det hele brænder på, kører Preben Christensen også gerne selv en tur med et af de store sættevognstog.
- Vore vogne bliver udnyttet maksimalt ved at tage læs med retur til koncernens fabrikker. Med egne køretøjer og egne chauffører, har vi altid den korteste kommunikation og det højeste serviceniveau. Vore chauffører kender det hele, og vi ved altid hvilke produkter, der skal læsses og transporteres i tankvognene, fortæller han.

Klar til modulvogntog

Dankalk er en af de virksomheder, som er klar til at benytte modulvogntogsløsningen fra i morgen, hvis det blev tilladt.
- Vi transporterer så store mængder på helt faste destinationer, at det ville være helt op-lagt, siger Preben Christensen.
- Hvis det bliver tilladt vil vi vælge B-dobbeltsættevogns-kombinationen, fordi vi vil kunne anvende den samme trækker til at trække begge sættevognene uden for det område, hvor det vil være tilladt at køre med vogntoget sammenkoblet, siger han.
Ved at gå over til modulvogntog vil der for dankalks vedkommende kun være gevinster. Færre ture, større effektivitet, mindre miljøbelastning pr. transporteret ton og færre køretø-jer på vejene.
Dankalk har tidligere været foregangsvirksomhed i den danske transportbranche. Preben Christensens tidligere chef O.H. Helvind, var indirekte årsag til, at vi i Danmark fik 48 ton vogntogsvægt tilladt tilbage i 70erne.
- Faktisk var det tæt på, at vi havde fået 56 ton vogntogsvægt, fortæller Preben Christen-sen.
- Dengang var der ikke ret mange vognmænd, som kunne se fidusen i større vogntogs-vægt. I dag kører alle næsten med 48 ton vogntogsvægt ved indenrigskørsel, påpeger han.

Investering i transportmateriel

Inden for det sidste års tid har dlg koncernen anskaffet sig nye trækkere med fuldservice, hvoraf dankalk får leveret to nye treakslede trækkere ca. hvert år.
- Lige nu er det Scania, som er leverandør, men vi har også MAN lastbiler. De sidste leve-rede er SCANIA R470' med turbocompoundmotorer, som vi er godt tilfredse med. Chauf-førerne ville gerne have V8er, men vi tænker også på brændstofforbruget, og 470' klarer sig udmærket. Udover de trækkende enheder har vi i år også fået leveret tre nye tanktrai-lere fordelt på to Interconsult og en ny Spitzer, oplyser Preben Christensen.

Fakta om MidtTank Billund A/S :

MidtTank Billund A/S, der på trods af navnet, hører hjemme ved Ødsted lige midt imellem Kolding, Bredsten, Billund og Vejle, er etableret af direktør Jan Østergaards far, Arne Østergaard, som både drev MidtTank og transportvirksomheden SiloTrans som to sidelø-bende forretninger.
Siden 1981 har det været to forskellige virksomheder, der bor på samme adresse og med samme ejer, nemlig et fælles holdingselskab.
Driften i de to selskabet forestås af henholdsvis Jan Østergaard, der er direktør for Midt-Tank, og broderen Søren Østergaard, som er den daglige leder af SiloTrans A/S.
MidtTank A/S leverer komplette færdige tankvogne af mærket Spitzer og Interconsult pul-vertankvogne samt slamsugere af mærket MORO SPA, der produceres i Italien.
MidtTank er desuden også forhandler af GHH RAND skruekompressor.

Alle tænkelige opgaver

Det årlige salg af nye tankvogne ligger i størrelsesordenen femten til tyve nye tankvogne. Ud over nysalg og produktion, driver MidtTank også service og reparationsværksted, hvor man laver næsten alle tænkelige opgaver inden for servicering af trailere, påhængsvogne herunder også syn af køretøjer.
Desuden har MidtTank også et værksted for trykprøvning af tanke. I alt er der seks værk-stedsbaner fordelt med fire baner til produktion, en smørehal samt værkstedet, hvor der foretages trykprøvning.
Dertil kommer en separat dækhal, hvor man opbevarer nye lastvogns- og trailerdæk.
MidtTank beskæftiger fem på værkstedet samt to i administrationen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063