Flere danske lastvogne over landegrænsen
Danske lastvogne øger markedsandelen på de grænseoverskridende trafikker - men fremgangen er svag og opnået i et gunstigt marked
Efter flere års tilbagegang tabte danske lastvogne deres traditionelle førerposition på trafikken ind og ud af Danmark i første kvartal i år. Den triste udvikling er forsat i andet halvår 2005.
Men i tredje kvartal steg antallet af danske lastvogne, der passerede landegrænsen mellem Tyskland og Danmark eller sejlede med Scandlines færger til og fra Tyskland og Sverige.
Det fremgår af ITD's konjunkturindeks for tredje kvartal, der netop er offentliggjort.
Der kørte 79 flere dansk indregistrerede lastvogne ind i Danmark i 3. kvartal, end i 2. kvartal. Det rækker til en markedsandel på 31,2 procent. En fremgang på 0,8 procent.
Men sammenligner man med 3. kvartal 2004, så er antallet dansk indregistrerede lastvogne faldet med 100 vogntog, hvilket svarer til en tilbagegang på seks procent.
Trafikken har samlet set udviklet sig gunstigt. Der passerede hvert døgn 8.746 lastvogne ind og ud af Danmark i tredje kvartal. Det er en fremgang på 2,4 procent i forhold til kvartalet før og sammenlignet med 3. kvartal 2004 er den grænseoverskridende lastvognstrafik øget med 9,5 procent.
Tyskland bevarer førertrøjenTysk indregistrerede lastvogne øgede 0,8 procent fra andet til tredje kvartal og tegner sig forsat for den største markedsandel med 36,7 procent af trafikken. Dermed er den tyske markedsandel steget med 3,3 procent inden for det seneste år.
Det er her værd at bemærke, at ITD's særtælling i 2. kvartal afslørede, at 13,5 procent af de tyske indregistrerede lastvogne, der passerer landegrænsen, tilhører tyske datterselskaber, der er ejet af danske vognmænd.
Tilsvarende viste særtællingen, at 7,2 procent af de østeuropæisk indregistrerede lastvogne ejes af lokale datterselskaber af danske vognmandsvirksomheder. Østeuropæiske lastvogne har nu en markedsandel på 15,5 procent efter en stigning på 0,9 procent fra andet til tredje kvartal.
Ser man bort fra nummerpladens nationalitet, så har dansk ejede lastvogne altså stadig den største markedsandel på den grænseoverskridende trafik.
Men - trods den svagt positive udvikling for markedsandelen for dansk indregistrerede lastvogne i tredje kvartal - så er der næppe grund til at tro udflagningen af danske lastvogne ebber ud.
Den beskedne danske fremgang kommer i en vækstperiode med høj aktivitet i erhvervet. Det er fristende at overveje, om ikke fremgangen primært skyldes, at de konkurrencedygtige udenlandske vognmænd simpelthen ikke har haft kapacitet til at opfylde efterspørgslen.
I ITD skønner man, at internationaliseringen af branchen vil fortsætte, fordi transportleverandørerne ønsker at følge med kunden og udnytte mulighederne for optimering af logistikken og chaufføranvendelsen.
Sønderjylland
Ser man isoleret på trafikken over landegrænsen i Sønderjylland, så ligner udviklingen den samlede trafikudvikling - med enkelte interessante undtagelser.
ITD har i 3. kvartal registreret 2.945 lastvogne køre ind i Danmark i døgnet. Dermed fortsætter trafikken med at stige. I tredje kvartal 2002 var døgngennemsnittet 2.676 lastvogne. Et tal der i 3. kvartal sidste år lå på 2.879.
Tyske lastvogne øgede deres markedsandel med 0,8 procent fra andet til tredje kvartal og tegner sig nu for 39,7 procent. Det er en fremgang på 3,7 procent i forhold til tredje kvartal 2004.
Danske lastvogne har over det sidste år tabt 5,8 procent af deres markedsandel, der nu ligger på 33,3 procent.
Men fra 2. til 3. kvartal er danske lastvognes markedsandel øget med 1,6 procent - altså en fremgang, der er dobbelt så stor som den, der ses på den samlede trafik.
Østeuropa faldtNår det gælder østeuropæiske lastvogne, så er deres andel faktisk faldet med 0,2 procent og lå i tredje kvartal på 15,5 procent.
Hollandsk indregistrerede lastvognes markedsandel er nu reduceret til 8,3 procent af de samlede trafiktal, mens tallet for landegrænsen er 6,3 procent.
Tilsvarende er tegner det øvrige Skandinavien sig kun for 3,5 procent. Ved landegrænsen er tallet kun 1,1 procent.
-----