Volapyk eller virkelighed?
- Vi bliver oversvømmet af amerikanske IT forkortelsen, så som ERP, CRM, HRM, SCM og EDI osv. - Så tal dog dansk, siger Claus Jensen, Solution Finder, som her oversætter nogle af de sære begreber til klar tale.
Hvem har ikke stået i den situation, at man har nikket op til flere gange når eksempelvis en IT sælger har kastet den ene forkortelse efter den anden ud på bordet uden helt at forstå, hvad der egentlig blev snakket om?
Desværre må vi jo nok erkende at forkortelserne og de amerikanske udtryk er kommet for blive og vil i fremtiden skylle ind over os i lind strøm, så længe at IT verden domineres af store globale IT virksomheder, såsom Microsoft, IBM, HP, Oracle, SAP m.fl.
Hvordan forholder vi os til dette kodesprog...
Det nemmeste er naturligvis at forsætte med at nikke. En anden løsning kunne også være at acceptere virkeligheden og stille spørgsmål for at få tingene ned på jorden. Groft sagt er der ikke den store videnskab og nyskabelse i disse forkortelser, da de fleste af dem er bare en ny smart måde at sige noget som de fleste allerede har, gør eller ved.
Tag eksempelvis ERP(Enterprise Ressource Planning) som kort fortalt er et virksomhedssystem som de fleste virksomheder dagligt bruger til at lave bogføring og fakturering på.
CRM som står for (Customer Relationship Management) er groft sagt en overskrift på at pleje sine kundeforhold ved hjælp af et program eller en kuglepen.
Så findes der også de hjemmelavede forkortelser...
Af de lidt sjovere forkortelser som jeg har været ude for, var i forbindelse med et kundebesøg hos en mellemstor vognmand, hvor ca. blev til en SPT (et slag på tasken) og der gik da lidt tid inden jeg fik spurgt ind til hvad det betød.
Jeg vil anbefale at alle IT sælgere forholder sig til KISS modellen (Keep IT Simpel Stupid - Gå efter det simple, ) og gør os den tjeneste at tale dansk.
Virkeligheden er desværre kompleks...
Det er selvfølgelig væsentligt, at IT branchen taler et sprog som køberen forstår, men det også væsentligt for resultatet at der skabes en tillid mellem transportvirksomheden og IT-virksomheden. Det kniber desværre meget med denne tillid, og det skyldes, at "Brændt barn skyer ilden". Enten er mange kunder selv blevet skuffet over en IT leverandør, eller også har det hørt, at en kollega er blevet det. Skuffelsen og et evt. økonomisk tab medfører både en afmagt, større lukkethed og usikkerhed, som igen medfører større risiko for at næste IT-projekt går galt.
Hvad kan transportvirksomheden gøre?
For dem, der ser edb som er et nødvendigt onde som bare skal køre, er der ikke stor chance for succes. Der skal et grundlæggende ændret syn på edb for at få succesrige edb-projekter. En af faldgrupperne er manglende opbakning fra ejer og ledelse, når et sådan projekt skal køre i gennem. Det er ikke nok, at ejeren eksempelvis deltager som økonomisk vagthund til møderne. Nej, der skal være en tro på, at det kan betale sig at investere i IT, og ledelsen skal prioritere det ved at afsætte nogle ressourcer til en sådan proces. Manglende tid hos transportvirksomheden er en af de væsentlige årsager til, at IT-projekter dels bliver dyrere end aftalt og forsinket med evt. konflikter til følge.
Hvad kan IT-virksomhederne gøre?En af de ting som oftest går galt er, at IT-virksomheden ikke bruger nok tid til at lære virksomheden at kende og analysere, hvilke behov kunden har. De giver som regel en fast pris på det forkerte grundlagt med dårlig projektøkonomi til følge. En stor faldgruppe er, at forventningerne ikke bliver godt nok afstemt. Det skal være så smart, men kommer ikke altid til at virke.
Der sælges for ofte det, som står på hylderne i stedet for, hvad der er behov for, og det går altid galt. En anden ting er. der for ofte gås på kompromis med, er salg af uddannelse. Det mener kunderne som regel at kunne klare selv, men det viser sig for det meste, at det får de aldrig gjort. IT-leverandøren har nu leveret et system, som ikke udnyttes tilstrækkeligt og det giver på sigt ikke en god udvikling for forholdet mellem kunde og leverandør.
-----