23948sdkhjf

De hører fra min IT-rådgiver!

Det er lidt af et minefelt, som Claus Jensen, Solution Finder, nu har bevæget sig ind i som en slags "advokat eller ombudsmand" for Transportvirksomheder, der ikke føler sig helt trygge ved IT/ERP området. Ikke mindst i transportbranchen er en sådan service et jomfrueligt område og der er meget af komme efter. Mange firmaer føler en vis afmagt, når det gælder edb. Især hvis forholdet til IT-leverandøren ikke er i balance. Og hvor skal man henvende sig, hvis man er i tvivl om, hvilke løsninger man egentlig har brug for? Hvad hvis man ikke er sikker på, at ens leverandør er den rigtige partner på lang sigt - og hvad hvis det hele går i kludder.

Det er lidt af et minefelt, som Claus Jensen, Solution Finder, nu har bevæget sig ind i som en slags "advokat eller ombudsmand" for Transportvirksomheder, der ikke føler sig helt trygge ved IT/ERP området. Ikke mindst i transportbranchen er en sådan service et jomfrueligt område og der er meget af komme efter.

Mange firmaer føler en vis afmagt, når det gælder edb. Især hvis forholdet til IT-leverandøren ikke er i balance. Og hvor skal man henvende sig, hvis man er i tvivl om, hvilke løsninger man egentlig har brug for? Hvad hvis man ikke er sikker på, at ens leverandør er den rigtige partner på lang sigt - og hvad hvis det hele går i kludder.



Den situation har Claus Jensen ikke været sen til at spotte. Han er 40 år og brænder for at komme med løsninger baseret på ikke alene sit betydelige edb-kendskab med også på et detaljeret kendskab til transportbranchen.

Hans basis er det relativt nye firma Solution Finder i Aalborg, som han har startet for at koncentrere sig om give en uvildig håndsrækning til brugerne af IT - specielt inden for transport

Som søn af den kendte og kontroversielle vognmand Christian Jensen, C.J. Transport Asaa, er han flasket op med transporterhvervet og det var naturligt for ham at omsætte sin store lastbilinteresse i en uddannelse som lastvognmekaniker i familiefirmaet.

Langt mindre selvfølgeligt var det da han efter handelsskolen tog springet til København og blev elev i ØK, som dengang stadig var et stort dansk erhvervs-ikon.

Det gav ham efter at kulturchokket havde lagt sig kendskab til en helt anden del af erhvervslivet og shipping-uddannelsen viste ham bredden i transporterhvervet - samtidig med, at hans interesse for bit and bytes blev vakt i kompagniet edb-afdeling.

Selv om bogen ikke var hans yndlingsværktøj tog han 1 del af HD sideløbende med det daglige arbejde i ØK og sikrede sig derved en vis teoretisk ballast.

Og her kobledes den medbragte glæde ved lastbiler, motorer og landvej og salg med det overordnede internationale transportudsyn viden om og IT-interessen - alt sammen garneret med en nedarvet iværksættetrang og virkelyst.

Det gik ikke

- Men da jeg kom tilbage til C.J. Transport Asaa og fik en ledende stilling for at få svar på, om det skulle være min fremtid, stod det klart, at der ikke var den rigtige samklang i tingene for mig. Selv om min far var stolt over min ØK-uddannelse og min nye kunnen, var han ikke klar til at give så meget ansvar fra sig, som jeg ønskede mig, fortæller Claus Jensen.

- Det gik ikke, og jeg tog i stedet til Australien både for at lære sprog og snuse til erhvervsmulighederne. Da jeg kom hjem, tog jeg 2. del af HD 2. i afsætning, hvilket forøgede min interesse for salg og markedsføring. Det fik jeg også brug for, da Speditionsfirmaet Nissen & Petersen i Padborg var sat til salg af Samson-koncernen. C.J. endte med at blive køber, og jeg fik endelig chancen og blev direktør for syv ansatte.

- Her lærte jeg en masse både om lange arbejdsdage og firmadrift - og om edb. For Samson var ude af billedet kappedes også forbindelse til edb-systemet og vi stod uden edb i Huset. Der lærte jeg at selv at søge løsninger og gå efter det bedste og billigste - og jeg så hvor stor en forskel et godt bookingsystem og andre IT-løsninger kan gøre for et firma når organisation er medspiller.

Så det endte med, at jeg gik økonomisk ind i edb og købte en tredjedel af Harder Software, hvor vi bl.a. udviklede løsninger til Nissen og Petersen og til C.J. Transport, som er en meget nøjeregnende kunde.

- Der var ikke meget luksus. Jeg boede ca. 1,5 år på en madras på kontoret i Padborg, og selv om det gik rimelig godt valgt jeg at gå helt ind i edb og vi (da var vi to partnere) omdannede Harder Software til TransSoft - også for at vise koblingen til transporterhvervet, siger han.


Måske ringer jeg...

- Min første kunde i TransSoft var en vognmand, som lyttede til min salgstale og kort meddelte: Hvis ikke jeg har ringet inden to dage, så glem det hele. Men heldigvis ringene telefonen, og det var startskuddet til 6 år på landevejen, messer m.m.. Inden jeg valgte at sælge min 50 % andel af TransSoft i 2003 havde jeg rådgivet og solgt IT løsninger til mere end 100 Transportvirksomheder.

- Jeg solgte fordi min partner og jeg havde forskellige syn på fremtiden og det har jeg ikke fortrudt i dag. Jeg fik nemlig et godt job hos Thy Data, hvor jeg fik mulighed for at få en bredere viden om åben IT/ERP systemer og det har jeg i dag en stor gavn af.

- Det var dejligt med et spændende job, hvor man havde fri om aftenen og kunne tænke på at have et familieliv, men efter 2 år savnede jeg også selv at sætte noget i gang og være selvstændig. Jeg ville gerne bruge mit netværk og arbejde mere direkte med kundekontakt. Og så havde jeg jo den vision om at være IT-brugernes mand.

- Derfor etablerede jeg Solution Finder, som har til opgave at få IT-opgaven til at være lettere at have med at gøre for virksomhederne. Og mit indtryk er, at behovet er stort. Naturligvis er der de store virksomheder med egne edb-afdelinger og deres behov er naturligvis forskellige fra de andre. De mangler mange gange ekstra kapacitet, så hjælper jeg lidt til. Men der er mange mindre og mellemstore virksomheder, som føler en vis afmagt overfor enten edb i almindelighed eller overfor en IT-leverandør og de har virkelig behov for en beslutningsstøtte og en ekstra hånd.

Og her satser Solution Finder på at være den neutrale partner som med en høj grad af troværdighed kan gå ind og give virksomhederne den håndsrækning, der skal til for at få bedst mulig udnyttelse af IT-systemerne.

Kampen vindes ved skrivebordet...

- Mange i transportbranchen er nemlig tilbøjelige til at betragte IT på linje med anskaffelse af en ny lastbil eller en anden fysisk håndgribelig ting. Men IT-systemer er jo noget mere abstrakt. Det er jo en anden måde at anskue virksomheden på, og jeg har jo opdaget, når jeg kommer ud og ser på virksomhedernes behov, at mange faktisk ikke har noget totalt overblik over, hvordan virksomheden egentlig fungerer. De ved, hvad de gør, men ser måske ikke virksomheden som et system.

- Derfor har mange svært ved, at man ikke lige komme med en bestemt pris, men må arbejde ud fra hvor mange timer, der skal bruges.

Claus Jensen understreger, at han meget bevidst undlader at beskæftige sig med salg af hverken software eller hardware. Etikken skal være i top, ellers holder man ikke længe i den branche. Min rolle er jo lidt at sammenligne med en advokat eller en revisor blot med IT som speciale. Jeg er rådgiver, konsulent og kundens repræsentant.

- Ind imellem er han ikke en populær skikkelse hos alle IT-leverandører som til tider føler at de får for meget modspil. Men det må jeg tage, som det kommer. Transportbranchen har jo aldrig været for de sarte, til gengæld håber jeg at kan være med til at gøre dagen bedre for mine kunder. Og der er brug for IT i en transportbranche hvor konkurrencen er stadig hårdere - og hvor konkurrence faktisk foregår mere bag skrivebord og skærm end på landevejen, slutter Claus Jensen.

Claus Jensen vil i kommende numre af Trans Inform stille sin store IT-viden til rådighed for læserne af Trans Inform og forklare mange af de indviklede begreber på en letforståelig og brugbar måde.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078