23948sdkhjf

En økonomisk EURO4 version fra MAN

Kampen står i dag mellem SRC-teknik der kræver AdBlue og EGR som ikke kræver tilsætningsstoffer. Vi har besøgt Delta Handelsfirma med egen vognpark. Et firma som i øvrigt under sig over, at forhandlerne ikke virker særlig interesseret i at sælge lastbiler I begyndelsen af 2004 introducerede MAN en ny motorserie med betegnelsen D20, som skulle være fremtidens hjørnesten i MANs motorprogram på de almindelige eksportlast-vogne. D20 har afløst hele den hidtidige serie af 6-cyl. dieselmotor i effektsegmentet 310 til 530 hk.

Kampen står i dag mellem SRC-teknik der kræver AdBlue og EGR som ikke kræver tilsætningsstoffer. Vi har besøgt Delta Handelsfirma med egen vognpark. Et firma som i øvrigt under sig over, at forhandlerne ikke virker særlig interesseret i at sælge lastbiler

I begyndelsen af 2004 introducerede MAN en ny motorserie med betegnelsen D20, som skulle være fremtidens hjørnesten i MANs motorprogram på de almindelige eksportlast-vogne.

D20 har afløst hele den hidtidige serie af 6-cyl. dieselmotor i effektsegmentet 310 til 530 hk.



Foreløbig er den største effekt 430 hk, og de første version var i en EURO3 udførsel.

Siden har MAN lanceret sin EURO4 version af D20, hvor man anvender EGR (udstød-ningstilbageførsel) og PM-kat (katalysator sammenbygget med lydpotten) for at matche kravene i EURO4 normen.

Sammen med Scania er de alene om denne løsning med EGR.

De øvrige lastvognsproducenter har alle valgt at benytte sig af SCR-teknik, der kræver tilsætningsstoffet AdBlue.

Hvem har ret

Det vil i de kommende år blive rigtig spændende at se hvem der har ret - eller om der overhovedet er nogen, der har mere ret end andre i dette spørgsmål.

Et af de store spørgsmål i den henseende er netop brændstofforbruget.

Nu da de første EURO4 versioner så småt er begyndt at rulle, har vi venligst fået udleveret forbrugstallene på en MAN TGA 26.430 hos Delta Handelsselskab A/S i Kolding.

Denne treakslede TGA var den allerførste MAN i EURO4 version i Danmark.

Chauffør Jan Jørgensen, der er fast pilot på vognen, følger nøje forbruget på den miljø-venlige MAN. Han har over en månedsperiode kørt 16.369 km, og for at producere disse km har MAN indtaget 4570 liter brændstof svarende til en forbrugsfaktor på 3,58 km pr. liter, hvilket må siges at være ganske pænt.

Til Holland

På den negative side tæller forholdene, at der er tale om en treakslet version, og der ofte køres med maksimal vogntogsvægt i Danmark, hvor der er tale om meget distributions-kørsel.

Til gengæld køres der mange ture til Holland med køletrailere, hvor den udgående tur er med tom vogn, fordi der er tale om firmakørsel. På vejen hjem er trailerne dog altid fyldt op.

Direktør Per Jensen fra Delta Handelsselskab A/S siger til Trans Inform

- Vi valgte helt bevidst vognen med en særdeles høj gearing, så den faktisk kører på ca. 1100 omdrejninger i minuttet det meste af tiden.

Det betyder dog også, at der lige skal geares et halvt gear over Kielerkanalen

- Men det er ikke noget problem, siger chauffør Jan Jørgensen, der ellers er flasket i en vognmandsforretning med et svensk lastvognsmærke med V8 motorer.

- Nu savner jeg sådan set kun V8 lyden, ellers er alt på toppen i denne MAN, siger Jan Jørgensen.

Ikke så stor interesse for firmabiler

Direktør Per Jensen siger Trans Inform, at man har valgt selv at have sin egen vognpark, fordi man ikke kan leve med, at en vognmand måske har et udgående læs med til Holland, som medfører at vognen bliver forsinket på grund af forskellige forhold.

- I det tilfælde kan der ikke læsses til den aftalte tid, og vore varer kommer måske for sent hjem til kunderne. Det kan vi ikke leve med. Vi kører præcist i vores forretning, og vore seks lastvognstog bliver udnyttet maksimalt. Derfor har vi også en god økonomi i selv at have lastvogne.

- Der bliver holdt nøje regnskab med alt i forbindelse med vores transportdel, og planlæg-ningen kører helt ud i detaljerne. Når vore vogne kører ud til Holland, kører de præcist, det vil siger, at de laster til tiden. De holder deres ni timer, hvorefter vogntoget omgående kø-rer direkte mod Kolding,

- Ofte har vi en trailer stående på læssestedet, så der er lastet, når chaufføren kommer frem. Så er det bare at skifte trailere og derefter hvile de ni timer, inden turen går hjemad, fortæller han.

Levnedsmidler

Delta handler med kartofler og afledte produkter som pomfritter og spiseolie. Levnedsmid-ler som ikke kan holde sig ret længe, hvorfor det er vigtigt de bliver transporteret til tiden.

- Vore vogne kører ca. 200.000 km pr. år, og de udfører 80 procent af al vores transport-arbejde. Skal vi have noget kørt ud i en afkrog, lader vi det transportere med en af vore faste samarbejdspartnere, så vi ikke kører alt for langt med en næsten tom vogn.

Per Jensen siger til Trans Inform, at han kan undre sig over lastvognsforhandlerne.

- Interessen for at sælge lastvogne til firmaer som os er tilsyneladende ikke så stor. Selv om vi årligt udskifter to trækkere, så har vi aldrig hørt fra andre end MAN.

For at bilerne ikke udelukkende skal være MAN-biler, har firmaet også en enkelt DAF, som man er yderst tilfreds med.

- Til at begynde med havde vi en ældre Scania forvogn, som blev serviceret hos Scania i Kolding. Da den blev skiftet ud til et andet mærke og derfor ikke kom på værkstedet mere, ringede de efter knap to år og spurgte, om vi var utilfredse med værkstedet, fordi vognen ikke kom mere.

- Ellers ser vi kun sælgere, når vi lige har fået en ny lastvogn, som de sikkert har spottet hos maleren. Der mangler noget opfølgning, for de kommer først igen, når de igen har set at vi får leveret nyt. Men vi må jo åbenbart ikke være interessante i den sammenhæng, siger han.


Allerede dag efter

I år har virksomheden fået leveret to nye trækkere og to nye køletrailere. Derudover er der en ny tanktrailer på vej.

- Sjovt nok kontaktede vi fire firmaer her i Danmark, som sælger tankvogne. Allerede da-gen efter modtog vi et fortilbud fra VM Tarm, og den efterfølgende dag kom der en sælger fra VM Tarm og gennemgik tilbudet.

- Anderledes med de øvrige tre, vi kontaktede. Der hørte vi først fra den ene efter ca. to uger. De øvrige har vi ikke hørt fra. - Vi valgte en ny tanktrailer fra VM Tarm, fordi den var lettest og samtidig billigst.

Delta kører med KRONE køletrailere, hvor der også løbende bliver indkøbt nye trailere.

- To dage efter, at vi har spurgt ,ligger der et tilbud, så det fungerer godt, siger Per Jensen

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062