Bremseproblemer på fire ud af ti trailere og på-hængsvogne
Den længe ventede bremserapport afslører udbredte problemer med bremserne på påhængskøretøjer
Transportministeriet har endelig udsendt den længe ventede rapport om bremser på tunge køretøjer, der er lavet på baggrund af test af 50 vogntog.
Undersøgelsen viser, at lastvogne generelt har gode bremser, der lever op til kravene. Men når det gælder påhængsvogne og trailere, kan tæt ved fire ud af ti ikke klare bremse-kravene.
Ifølge rapporten kan 38 pct. af de påhængskøretøjer som kører ude på vejene ikke klare kravene i loven.
Det er vognmandsbranchen, der har taget initiativ til undersøgelsen bag rapporten, der er blevet til i et samarbejde mellem myndighederne, 13 vognmandsvirksomheder (der har lagt køretøjer til), samt en projektfølgegruppe med repræsentanter fra forskellige berørte organisationer.
Der er aldrig tidligere lavet en tilsvarende undersøgelse.
Færdselsstyrelsen skitserede fra starten opgaven: bremseevnen følges for 50 kendte vogntog over en ét-årig periode med henblik på at belyse bremseevnens udvikling.
Samtidig har man foretaget bremseprøver på 120 tilfældigt udvalgte vogntog, som skulle kontrolleres ved landevejskontrol med henblik på at belyse bremseevnen for køretøjer i almindelig drift.
De 50 udvalgte vogntog er alle blevet testet fem gange over en periode på godt et år. Sammen med de 120 tilfældige bremsetest i forbindelse med politiets landevejskontroller, så der i alt er udført 370 målinger.
Det må undren, hvorfor det først er nu man laver en sådan rapport, når transportbranchen har kendt til bremseproblemerne med påhængskøretøjer i mange år.
Det væsentlige er dog at rapporten nu er lavet og hvordan man løser problemet.
Undersøgelsen har vist, at påhængskøretøjernes bremse-evnen ofte er for svage allerede ved leveringen. Det antyder måske, at bremserne er dimensioneret med for ringe bremse-kraft.
Hyppig service og testFærdselsstyrelsens råd er, at man servicerer sine bremser fire gange årligt og samtidig hver gang kontrollerer, hvor effektive bremserne er.
"Det at måle er også at vide," lød det fra Færdselsstyrelsen.
Ved køb af nyt materiel anbefalede Færdselsstyrelsen, at transportvirksomhederne forlan-ger bedre bremser fra leverandørerne.
Vognmand Chr. Jensen, Asaa, der var den eneste vognmand som var til stede ved offent-liggørelsen af rapporten i Energi- og Transportministeriet, spurgte om man i Færdselssty-relsen kunne anvise aksler med bremser, der er bedre end dem, der kendes i dag.
Det kunne styrelsens repræsentanter ikke, men Færdselsstyrelsen opfordrede til, at man som køber af rullende materiel holder leverandøren fast på at bremseevnen allerede ved førstegangs-synet skal ligge på linie med det der er anført i typegodkendelsen.
Vognmand Chr. Jensen kunne nemlig fortælle om trailere der allerede ved førstegangs-synet havde haft en bremsevirkning på kun 44 pct., der jo er langt under det tal, som står anført i typegodkendelsen.
Hvem har ansvaretDer er kun en håndfuld leverandører af aksler til påhængsvogne og trailere på markedet i dag. Det må med rapportens resultater vække undren, at Færdselsstyrelsen ikke har sat sig sammen producenterne og så har talt problemerne igennem med dem.
Det virker åbenlyst urimeligt, at man lægger ansvaret for at løse problemet over på vogn-mændene, når den ringe bremseevne så at sige leveres ab fabrik.
Færdselsstyrelsen ønsker på baggrund af resultaterne af undersøgelsen, at kravene til udenlandske køretøjers bremseevne bliver skærpet i køretøjets hjemland. Derfor vil rap-porten vil blive oversat til flere andre sprog og udsendt i EU-regi, i håb om en fælles euro-pæisk indsats med en eventuel revision af bremsedirektivet.
Mere politikontrol
Rapporten er også en retningsviser for, at der bør gennemføres mere kontrol af tunge kø-retøjer.
- Hvis vognmanden vil vide hvordan det helt nøjagtigt står til, så anbefalede kontorchef Ib Rasmussen, at man siger til synsfolkene:
- Vi tror ikke på bremseprøven, så vi vil i stedet gerne have lavet en måling med læs ude på vejen.
Ib Rasmussen oplyste, at man fra Færdselsstyrelsen også vil anbefale rigspolitiet, at man kigger mindre på lastbilernes forlygter og bremser. I stedet skal indsatsen skærpes med mere fokus og kontrol af påhængskøretøjernes bremser.
Nyt tiltag fra Applus
Direktør Jesper Hansen fra Applus Bilsyn, oplyste på mødet, at Applus Bilsyn nu vil sondere interessen for at få lavet en bremsekampagne, så man kan få tjekket sine brem-ser regelmæssigt og få tildelt en bremsemærkat, så andre trafikanter kan se her kører et køretøj som har tjek på bremserne.
- Hvis der er interesse vil vi nok lave en bred tilbudspakke, så kunderne kan tilmelde sig ordningen og få lavet tjek, når det passer, sagde Jesper Hansen.
-----