Jernbanen må effektivisere
- Hvis man løber maraton og gerne vil vinde, kommer man ikke i bedre form ved at hænge en rygsæk med sten på ryggen af de øvrige deltagere, siger DTL-direktør Erik Østergaard.
Udtalelsen kommer baggrund af en rapport fra det internationale konsulentfirma McKinsey, som viser, at de europæiske jernbaneselskaber selv med de planlagte effektiviseringer vil tabe 30-40 pct. af godsomsætningen. Ifølge McKinsey er løsningen at afgiftsbelægge lastvognene yderligere efter tysk maut-model for at begrænse lastbilernes konkurrenceevne. Rapporten er bestilt af Deutsche Bahn og det franske jernbaneselskab SNCF. Rapporten blev omtalt i enyt i går
- Om tabet på 30-40 pct. af de nuværende volumener er det rigtige kan altid diskuteres, men det er et faktum, at de europæiske baner år for år gennem mange år har tabt markedsandele til sø- og vejtransport siger han.
- Banernes totalvolumener har stor set ligget konstant gennem de seneste 10 år, mens væksten i transportmarkedet er gået til sø- og vej. Årsagen er, at godset i en markedsøkonomi bevæger sig der hen, hvor kvalitet og pris er bedst. Hertil kommer, at hovedparten af de produkter, der i dag transporteres på lastbil, aldrig vil kunne transporteres omkostningseffektivt på bane - typisk på grund af tids- og afstands- og omlastningsfaktorer - også selv om man begynder at dreje yderligere på mautskruen, fastslår Erik Østergaard, som efterlyser gennemgribende rationaliseringer og effektiviseringer i de europæiske baneselskaber samtidig med, at baneprodukterne gøres tidssvarende på områder som frekvens, transittid, regularitet og kapacitet
-----