Banegods halveres
De europæiske jernbaneselskaber vil selv med de planlagte effektiviseringer tabe 30-40 pct. godsomsætningen – hvis ikke der kommer en europæisk maut på lastvogne
Selv hvis de mange politiske og private tiltag for effektivisering af den europæiske godsbanedrift lykkedes, så vil godsvolumen på skinner fortsætte med at skrumpe.
Analyseselskabet McKinsey vurderer i et omfattende studie, at godsbanen vil tabe helt op til 40 procent af den nuværende godsvolumen. Studiet er bestil af Deutsche Bahn og det franske jernbaneselskab SNCF.
Den dystre spådom kan kun afværges, hvis lastvognenes konkurrenceevne tøjles med en maut-ordning efter tysk mønster i samtlige EU’s medlemslande, konkluderer McKinsey.
McKinsey-rapporten vil utvivlsomt blive studeret grundigt i EU-Kommisionen og de nationale europæiske regeringer, der for længst har fastslået behovet for et modalt skift fra landevej til tog eller skib. Men spørgsmålet er om maut-løsningen reelt vil føre til det ønskede modale jordskred, når jernbanernes begrænsede fleksibilitet i dag – og næppe nogensinde i fremtiden, vil kunne opfylde industrien og detailhandlens behov for en stadigt mere dynamisk logistik.
-----