Bremse-evne i praksis
- Myndighederne bør lukke for indregistrering af nye trailere, indtil trailerne rent faktisk har den bremse-evne, som fremgår af papirerne, mener vognmand.
Bremserne på trailere er i centrum efter den store bremserapport fra Færdselsstyrelsen, som viste, at påhængskøretøjer ikke bremser godt nok.
I forlængelse heraf får vognmand Chr. Jensen, Asaa, i dag foretaget en fysisk afprøvning af en ny trailer i forbindelse med syn af traileren hos Applus i Padborg.
Vognmand Chr. Jensen, Asaa siger til e-nyt:
- For os vognmænd er det et spørgsmål om varedeklaration. Får vi, når vi køber en ny trailer, den vare, som står i papirerne. Vi risikerer, at der i trailerens papirer f.eks. står, at bremseprocenten er 60, mens den i virkelighed ikke, når så højt op, siger han, og opfordrer til, at myndighederne lukker for registrering af nye trailere, indtil deres bremser reelt lever op til, det som fremgår af papirerne.
- Så skal akselproducenterne nok få bremserne til at bremse, som de skal, siger han.
Der er ved bremseprøvningen i dag tale om en fysisk bremseprøve – en såkaldt dynamometer-test-
-----