Kunne anvende modulvogntog nu
Dankalk er en af de virksomheder, som er klar til at benytte modulvogntogsløsningen fra i morgen, hvis det blev tilladt.
- Vi transporterer så store mængder på helt faste destinationer, at det ville være helt oplagt siger Preben Christensen, der er salgschef hos dankalk i Aggersund og som er en del af DLG-koncernen. - Hvis det bliver tilladt vil vi vælge B-dobbeltsættevogns-kombinationen, fordi vi vil kunne anvende den samme trækker til at trække begge sættevognene uden for det område, hvor det vil være tilladt at køre med vogntoget sammenkoblet. Ved at gå over til modulvogntog vil der for dankalks vedkommende kun være gevinster. Færre ture, større effektivitet, mindre miljøbelastning pr. transporteret ton og færre køretøjer på vejene. Dankalk har tidligere været foregangsvirksomhed i den danske transportbranche. Preben Christensens tidligere chef O.H. Helvind, var indirekte årsag til at vi i Danmark fik 48 ton vogntogsvægt tilladt tilbage i 70erne. Faktisk var det tæt på, at vi havde fået 56 ton vogntogsvægt fortæller Preben Christensen
-----