Ja til udenlandske chauffører
Hvis ikke danske transportører for lov til at bruge udenlandske chauffører på danske eksportbiler herhjemme, overlader vi transporterne til udenlandske vognmænd.
Sådan lyder advarslen fra DTLs adm. direktør Erik Østergaard situationen op, hvis ikke Udlændingestyrelsen giver det danske transporterhverv dispensation for kravet om arbejds- og opholdstilladelse for de udenlandske chauffører, der kører transit i Danmark eller læsser gods af og på inden for landets grænser.
- Som reglerne om opholdstilladelse administreres i dag, er der tale om uacceptabel konkurrenceforvridning,« siger Erik Østergaard, som finder det det ude af proportioner, når fagforbundene taler om at åbne en ladeport til skade for dansk beskæftigelse.
I dag giver udlændingelovgivningen kun dispensation fra kravet om arbejds- og opholdstilladelse for chauffører i international trafik på lastbiler med udenlandske nummerplader. Det vil sige, at alle udenlandske vognmænd i dag har tilladelse til at udføre netop den trafik, som både DTL og ITD vil have, at danske vognmænd skal kunne udføre - uanset chaufførernes nationalitet og uden administrativt besvær for de få timers tilstedeværelse i Danmark.
Fortsætter den forskelsbehandling, vil udenlandske vognmænd overtage disse transporter, og det kan komme til at gå stærkt.
- I dag er det vanskeligt at tiltrække nok kvalificerede, danske eksportchauffører
Efter både DTL og ITDs mening, må det være i alles interesse, at transporterne forbliver på danske hænder med en udenlandsk chauffør, frem for at både vognmandsvirksomheden og chaufføren er udenlandsk. DTL har sammen med ITD arbejdet på at få sagen bragt frem politisk. Samtidig har HTS-I sendt et brev til beskæftigelsesministeren men har ikke fået svar endnu.
-----