DTL bringer for alvor modulvogntog på banen
- Med de vækstrater, vi ser i international transport i Europa, er modulvogntog en klar nødvendighed. Der er allerede stor trængsel og store miljøproblemer på det europæiske vejnet. Med 32 pct. færre transporter til samme mængde gods er der ingen vej uden om modulvogntog,? siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard
Transportministeren har tilladt et lille forsøg med modulvogntog, men DTL ser gerne, at ministeren går skridtet længere og sammen med Folketingets trafikudvalg beslutter sig for en udvidet adgang for de lange vogntog til at være landsdækkende.
Således foreslår DTL, at modulvogntog får lov til at køre til en række transportcentre og havne, som ligger tæt på motorvejsnettet. Desuden bør modulvogntog have adgang til de to vigtige logistiske knudepunkter, Århus Havn og Helsingør Havn, selv om det betyder, at modulvogntogene skal gennem egentlige byområder
Endelig bør rutenettet udvides med Herning-Ikast Transportcenter og Kalundborg Havn, der dog indebærer, at det overordnede vejnet udvides - ikke mindst med en udbygning af motorvejsnettet til Herning-Ikast.
Ifølge DTLs beregninger kan det offentliges etableringsudgifter til infrastruktur reduceres fra en kvart milliard til 16 mio. kr. ved at anvende de eksisterende transportcentre frem for at bygge nye anlæg.
Større skibe og lastbiler- Godstransport bliver stadig mere afhængig af, hvor meget gods, der kan transporteres på færrest mulige enheder. Hensynet til pris og miljø sætter dagsordenen. Vi ser det med containerskibe, der bygges stadig større for at kunne rumme flere containere. Efter min bedste overbevisning vil vi også se samme udvikling inden for lastbiltrafikken, hvor sammenkobling af eksisterende moduler vil bidrage til en moderne transport af bl.a. de mange containere fra havnene til modtagerne, fremhæver Erik Østergaard, som peger på, at det drejer sig om at sammensætte eksisterende køretøjsenheder bedre og dermed udnytte dem mere optimalt
- Der skal ikke opfindes nye dimensioner og nye standarder. De eksisterende kan anvendes. Også når godset flyttes til og fra tog, skibe, havne eller terminaler, siger han og efterlyser politisk mod at afsætte de nødvendige midler til et landsdækkende storskala-forsøg med modulvogntog i Danmark, siger Erik Østergaard.
-----