Overvældende interesse for arbejdstidsdirektiv og sanktioner:
- Dette fremmøde slår alle rekorder, lød det fra vognmand Kaj Nielsen, formand for DTLs Region Syd og ordstyrer under mødet i Fredericia den 25. oktober
- Når vi holder møde i den lokale vognmandsforening på Fyn plejer der kun at være et fremmøde på ca. 25. Men emnerne; det nye arbejdstidsdirektiv og de skærpede sanktio-ner ved overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne er nok noget som kan få man-ge i vognmandsbranchen til mere end at løfte et øjenbryn, sagde han.
Der var da også ca. 400 vognmænd og chauffører til stede ved mødet, som blev holdt på Fredericia- Middelfart Tekniske skole med Vejle Amts Vognmandsforening som arrangør.
Ønsket var at aflive alle de rygter og myter, som for tiden florerer omkring de nye regler. Derfor var mødet åbent for såvel vognmænd som deres medarbejdere.
Advokat og afdelingschef i ATL, Andre Rouvillain, gennemgik på pædagogisk vis det nye EU-arbejdsdirektiv, der for ansatte trådte i kraft den første juli i år, mens selvkørende vognmænd først er omfattet af direktivet pr. 23. marts 2009.
Andre Rouvillain pegede ikke mindst på trafiksikkerheden:
- Vort erhverv kan ikke bære, hvis der sker et stort uheld med en lastvogn indblandet, hvor chaufføren måske ikke har sovet tilstrækkeligt eller har kørt for stærkt i forhold til lovgiv-ningen, sagde han og tilføjede:
- Og her er det for øvrigt ligegyldigt, om det har haft nogen indflydelse på årsagen til uhel-det. Det vil være guf for dele af pressen, og det kan erhvervets image ikke tåle, sagde han.
Interessant nok var der ikke den store spørgelyst til Andre Rouvillains gennemgang af det nye direktiv, selv om der var mange, som sad og rystede på hovedet over det,
Store kravDer er heller ikke tvivl om, at det kommer til at stille store administrative krav til ledel-sen i vognmandsforretningerne fremover. Man bliver nødt til at have styr på hvad der er arbejdstid, og hvad der er rådighedstid samt hvad der så er hviletid. Specielt afgrænsnin-gen mellem rådighedstiden og de to øvrige størrelser er svære at håndtere. Andre Rouvil-lain sagde da også at man kunne begynde med at kigge på sine arbejdssedler og se, om man igennem en længere periode har haft et gennemsnit på mere end 48 timers arbejde om ugen. Har man ikke haft det, er problemet ikke så stort. Har gennemsnittet derimod været større, må man til at kigge nærmere på, hvad der kan gøres.
Afdelingschefen opfordrede dog kraftigt til, at man benytter IT-løsninger til at håndtere for-holdene. Der findes allerede mange gode IT-løsninger, som kan klare opgaven.
- Alt andet vil være uprofessionelt og spild af tid, sagde Andre Rouvillain til forsamlingen.
Farer med lempeHerefter tog de to politifolk Bent Jensen Mouboe, der er leder af Rigspolitiets færdsels-afdeling i Vejle og Haderslev samt Bertel Svan over.
Bertel Svan startede med at gennemgå køre- og hviletidsbestemmelserne, hvor der ikke er noget nyt under solen, bortset fra betjeningen af de famøse knapper på kontrolapparatet - samt at man nu ikke længere behøver at skrive stednavnet på start og slutdestinationen på diagramarket. I stedet kan man nøjes med at påføre landekoderne.
Dette og ændringerne omkring brugen af knapperne på kontrolapparatet er sket for, at man skal være ens stillet, uanset om man benytter den gammeldags fartskriver eller den nye takograf.
Køre- og hviletidsbestemmelserne er ikke ændret. Det der er ændret er sanktionerne, hvor bødetaksterne har fået et alvorligt hak opad ligesom, der ikke skal så meget til, før køre-kortet inddrages for en periode, og en ny køreprøve skal bestås.
Bertil Svan sagde flere gange i sit indlæg, at man i øjeblikket farer med lempe, at der er tale om en overgangsperiode, hvor der ofte vejledes.
- Endnu har ingen fået bøder for at glemme at dreje på kontrolapparatets knapper. Men overgangsperioder har det med at høre op, pointerede Bertil Svan.
I gennemgangen blev det også skåret ud i pap, at en pause er et tidsrum på mindst 15 minutter. Alt, hvad der er under 15 minutter, kan ikke betragtes som pause. Efter fire og en halv times arbejde, skal der holdes 45 minutters pause. Det er nok noget af det, som vol-der de største kvaler, hvis der er mange laste og losseoperationer.
Bertil Svan understregede desuden i sit indlæg, at 45 minutters pausen er en minimums-pause. Han opfordrede til at man holder pause, når kroppen fortæller, at nu trænger man til en pause. Det er ikke forbudt at holde længere pauser.
Masser af knapperFra forsamlingen lød en af kommentarerne til politiet: ?hvor mange gange tror du vi skal dreje på den knap? Er I klar over, hvor meget det stresser chaufførerne?. Kommentaren blev afsluttet med en invitation til politiet om at komme med ud og køre en tur, ?så I selv kan se hvordan det er?.
Svaret fra politiet kom prompte: - ?Kom med ud i en politibil, så skal I se, hvor mange knapper. vi har at trykke på?.
Det fik vognmand Per Rasmussen Juelsminde, der er medlem af bestyrelsen i Vejle Amts Vognmandsforening: til at bemærke: ?I trykker vel forhåbentlig ikke på disse knapper, når I kører!?
Diskussionen med politiet fik Kaj Nielsen til, at påpege, at det ikke er politiet, der laver reg-lerne. Politiet skal blot kontrollere, at regler og love bliver overholdt.
Mange konkrete spørgsmålGenerelt var spørgelysten stor. De fleste spørgsmål handlede om specifikke forhold, f.eks. om hvad man skal gøre, når man har afsluttet en dag men pludselig skal køre yder-ligere en tur.
I sådanne situationer kan man sætte et nyt diagram-ark i eller køre videre på det første. Politiet viste også, at man ved færdselsmæssige forhindringer skulle tage diagram-arket ud og skrive på det. F.eks. hvis man har holdt i kø på en motorvej på grund af et uheld, så gælder det om at få det skrevet på diagram-arket.
En vognmand spurgte hvordan det forholder sig med overførsel med færger og nævnte de lange overfartstider ved transporter til Norge. Spørgsmålet var, om man må tage diagram-arket ud under overfarten, eller om man skal sætte et nyt i hver gang, man kører ombord. Det er nemlig ikke altid, at chaufførerne kan komme ned i vognen og skifte diagram-ark, når det er tid til, at det skal skiftes, idet vogndækket er låst af.
- Der må gerne isættes nye diagram-ark, når man er kørt ombord, lød svaret.
Så selv om mange vognmænd og chauffører er meget utilfredse med det nye Arbejdsdi-rektiv og de nye skærpede sanktioner, virker det trods alt som om, man har accepteret, at sådan er det bare og at man nu må prøve at leve med det.
Der er i Vejle Amts Vognmandsforenings bestyrelse bred enighed om, at når der er gået et års tid, og medlemmerne har lært at arbejde med reglerne, så vil alle, der har til hensigt at drive en seriøs forretning, også blive glade for reglerne.
-----