23948sdkhjf

Miljønormer og trafiksikkerhed i centrum

Som sædvanligt var der masser at se på ved RAI-messen i Amsterdam. For pressen slugte lastvogns-delen faktisk en hel dag. Udstillingen var i høj grad præget

af de nye miljøkrav til transportsektoren. Og trafiksikkerheden fik da også et par ord med på vejen, da den hollandske trafikminister Karla Peijs i sin åbningstale sagde, at hun inden for en årrække ville gøre Holland til det mest trafiksikre land i Europa.

Selv om EURO 4 normen først træder i kraft til den første oktober næste år, og EURO5 normen først kommer i slutningen af 2009, ønsker alle producenterne dog være klar med lastvognsversioner, som allerede inden for det næste års tid vil kunne matche EURO 5 normen.

Nok så interessant vil samtlige producenter også tilbyde en EURO5 løsning med SCR-teknik, som kræver påfyldning af AdBlue for at fungere.

De to lastvognsproducenter MAN og Scania har ellers proklameret, at deres EGR (ud-stødningstilbageførsel) løsninger er langt bedre end SCR-løsningen.

Springer over

Hertil kommer det problematiske spørgsmål, om brugeren af en lastvogn, der kræver påfyldning af AdBlue nu også påfylder det rigtige stof, og ikke snyder ved for eksempel at påfylde vand i stedet.

Skeptikere er nemlig begyndt at fundere over, om snedige teknikere vil være i stand til at omprogrammere vognenes motorteknik, så motorerne kan køre uden brug af AdBlue ? hvilket vil betyde, at vognene pludselig kun er en EURO 0 eller i bedste fald en EURO 1. Ligeledes hævder skeptikerne, at det vil være et problem, hvis en lastvogn som brugt sæl-ges til et land i Afrika. Det forventes nemlig ikke, at distributionen af AdBlue inden for en overskuelig tid vil være på plads i disse områder. Derfor vil der netop være fare for, at vognens motorstyring blot omprogrammeres, så vognen derefter kommer til at køre rundt med en lav EURO-klassificering ? til skade for miljøet.

Klar med EGR

Men endnu har ingen af de to producenter, der har EGR-variationen på programmet dog været i stand til at vise en EGR-løsning, der kan klare EURO5 normen, så både MANs og Scanias EURO5 versioner er baseret på anvendelsen af SCR-teknik.

Begge producenter hævder dog, at de vil være klar med EGR-løsninger, inden EURO5 normen træder i kraft i 2009. Når man allerede nu fokuserer meget på at kunne få lastvog-ne med EURO5 klassificerede lastvogne, så skyldes det ikke mindst muligheden for at opnå rabat på mauten i Tyskland efter første januar.

Nyheder overalt

På alle syv lastvognsfabrikanters stande var der da også udstillet nyheder.

DaimlerChrysler, der har været førende med sin BlueTech-løsning på Mercedes Actros, som imødekommer EURO4 og 5 med SCR-teknik var selvfølgelig på pletten.

Ligeledes havde IVECO en utrolig flot stand, hvor man viste de nye modeller, som opfylder kravene i EURO4 og 5 ved hjælp af SCR-teknik. Som noget meget interessant viste IVE-CO en ny turbolader, der grundlæggende er den samme som den eksisterende (VGT), men med den forskel at ?akuratoren? ? luftcylinderen, som styrer udstødningsåbningen eller spalten, er erstattet af en el-motor (eVGT). En elmotor er hurtigere end en luftcylin-der, hvorfor fordelen består i, at reaktionstiden bliver mindre. Det er specielt en stor fordel ved lave omdrejninger. Den nye turboladning forventes introduceret i IVECOs motorpro-gram ved kommende opgraderinger. Udviklingen er sket som et samarbejde mellem Hol-set, IVECO og Cummins.

Volvo viste hele det nye program, som bl.a. også omfatter et stort opbud af EURO4 og 5 motorer, der ligeledes benytter sig af SCR-teknik.

Volvo-koncernen har jo valgt at konstruere en helt ny 13 liters motor, som blev vist frem for offentligheden for første gang.

Hos Renault var der også nyheder. Først og fremmest den nye Premium Road, som blev præsenteret for ca. halvanden måned siden. Samtidig var der også en ny faceliftet Renault Magnum med den nye 13 liters Volvo-motor, så Magnum inden længe også kan leveres i en EURO 4 eller 5 version med SCR-teknik.

DAF var jo på hjemmebane, så den hollandske lastvognsproducent benyttede lejligheden til at afsløre en helt ny lastvognsmodel kaldet DAF 105.

Den nye DAF har en helt ny 13 liters Paccar-motor, der også vil kunne klare den kommen-de euronormer ved hjælp af SCR-teknikken.

Scania viste sit EURO4 program med de sidste nyheder, som blev præsenteret første gang for to måneder siden. Scania klarer jo EURO4 normen ved at anvende turbocom-pound-løsning sammen med EGR-løsningen på de sekscylindrede motorer.

å de ottecylindrede anvender Scania også SCR-teknik for at klare EURO4normen.

MAN vandt titlen

Hos MAN havde man armene helt oppe. MAN viste nemlig for første gang sin nye mo-del TGM, der er den model, som skal dække hullet mellem de tunge versioner i TGA-serien og de lette lastvogne i TGL-serien.

På messens første dag blev MANs TGLserie kåret til TRUCK of the Year 2006, så der var bestemt grund til den store begejstring hos den tyske producent.

Udstillingen omfattede også alt hvad man kunne tænke sig af påhængsmateriel, kraner, opbygninger, tilbehør m.v. Ligeledes fyldte hele segmentet med kommunikation til og fra køretøjerne en stor del af udstillingen. Det er blevet et vigtigt og en naturlig udvikling.

Hvad hjælper det at have et produktionsapparat i form af et lastvognstog, hvis ikke man ved hvor meget vognen kan producere, hvad omkostningerne er og hvor vogntoget befin-der sig?

Det er i hvert fald nogle af de vigtige forhold, som de moderne kommunikations- og flåde-styringssystemer hjælper ejerne af køretøjerne med at holde styr på.

Frigoblock

Som noget virkeligt nyt præsenterede Frigoblock sin nye kølemaskine til trailere.

Frigoblock har indtil i år stort set været koncentreret omkring markedsføring af køleanlæg, hvor lastvognens motor er udstyret med en generator, der laver strøm til en elektrisk dre-vet kølemaskine. Men nu præsenterer Frigoblock en hybrid-kølemaskine, der både kan køre på strøm og ved hjælp af sin egen dieselmotor.

For blot få år siden var der kun nogle enkelte udbydere af kølemaskiner på markedet, men inden for de sidste to år, er der kommet to udbydere mere, som tilsyneladende er i gang med at bide sig fast. Der er i dag et marked efter, at trailermarkedet nærmest er eksplode-ret i Europa.

Frigoblock fremhæver, at deres nye maskine, har mange fordele, så som et lavt støjni-veau. Dieselmotoren kommer fra en Smartpersonbil. Det er en DaimlerChrysler CDI die-selmotor med bl.a. commonrail brændstofindsprøjtningssystem samt turboladning med intercooler og partikelfilter. Med valget af en personvognsmotor, der produceres i et stort antal, er der også gode muligheder for at holde serviceomkostningerne nede.

Som en meget stor fordel fremhæver teknikerne hos Frigoblock, at deres produkt har et meget lavt brændstofforbrug, og det har særdeles stor betydning med de nuværende olie-priser. Et meget vigtigt forhold er, at den nye kølemaskine kun har en vægt 542 kg, hvilket er betydelig mindre end mange andre anlæg.

Selve monteringen på fronten af kølekassen er også meget forenklet i forhold til de nu kendte produkter Det betyder, at man hurtigt kan bytte kølemaskine eller helt fjerne den uden man behøver at skulle foretage noget indvendig i kølekassen.

Generelt set indeholder den nye Frigoblock kølemaskine mange nye spændende løsnin-ger. På RAI udstillingen var maskinen da også blandt de nominerede til prisen Innovation Award.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125